سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

سالم بخوریم تا باهوش باشیم کد مطلب : 2994 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

سالم بخوریم تا باهوش باشیم

مدرسه که شروع شود بحث زنگ های تفریح و خوردن میان وعده پیش می آید. می دانیم که تغذیه ی درست و خوردن موادغذایی مفید می تواند روی هوش و رشد بدنی آدم، مخصوصاً نوجوان ها تاثیر بگذارد و وزن آدم را کنترل کند.

. . . . . . . . . . . . .

مدرسه که شروع شود بحث زنگ‌های تفریح و خوردن میان‌وعده پیش می‌آید. می‌دانیم که تغذیه‌ی درست و خوردن موادغذایی مفید می‌تواند روی هوش و رشد بدنی آدم، مخصوصاً نوجوان‌ها تاثیر بگذارد و وزن‌ آدم را کنترل کند.

مثلاً مواد سرخ‌کردنی،‌ خوراکی‌هایی مثل بیسکویت‌های کرم‌دار که مواد نگه‌دارنده ‌دارند ‌و از رنگ‌های غیرمجاز در آماده‌کردن آن‌ها استفاده شده خطرناکند.

مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش درباره‌ی اهمیت میان‌وعده‌های سالم به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید:

«بهترین میان‌وعده‌ها لقمه‌های خانگی هستند. لقمه‌هایی مثل نان و پنیر و سبزی، ‌نان و پنیر و گوجه یا خیار، گردو، ‌انواع کوکوها، سالاد الویه‌ی خانگی و... بهتر است به‌جای میان‌وعده‌هایی که به شکل صنعتی تهیه‌ می‌شوند، از لقمه‌های خانگی استفاده کنیم.»

این کارشناس تغذیه بر اهمیت استفاده از دیگر خوردنی‌های سالم نیز تاکید می‌کند و می‌گوید:

«میوه‌ها و مغزها هم از بهترین میان‌وعده‌ها هستند و خوردن آب میوه‌های طبیعی بسیار مفید است. دانش‌آموزانی هم که کمبود وزن دارند از مغزها مثل بادام و پسته و گردوی خام و غیر بوداده و بدون نمک غافل نشوند.»

او به یکی از میان‌وعده‌های قدیمی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قدیم خیلی از پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به بچه‌ها نخودچی و کشمش می‌دادند که این میان‌وعده بسیار مفید است، مخصوصاً اگر به جای کشمش از مویز استفاده شود، چون کمبود آهن را برطرف می‌کند.»

مراداف از لبنیات و شیر هم نام می‌برد و می‌گوید: «میان‌وعده‌ای مثل شیر هم خیلی مفید است، اما اگر می‌خواهید کلسیم شیردر بدن جذب شود، حتماً از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. شیرکاکائو و شیر نسکافه و شیر قهوه متاسفانه به‌خاطر داشتن ترکیبات قهوه و شکلات باعث می‌شوند کلسیم شیر جذب بدن نشود.

این ترکیبات با شیر ایجاد اسید اگزالیک کرده و مانع جذب کلسیم می‌شوند. بنابراین اگر از طعم شیر خوشمان نمی‌آید چیزهای مفیدی مثل عسل، موز و میوه‌ به آن اضافه کنیم.»

به گفته‌ی این کارشناس تغذیه: «نوجوانان باید خوردن صبحانه را بسیار جدی بگیرند، چون تحقیقات نشان داده دانش‌آموزانی که خوب صبحانه می‌خورند، از نظر هوشی بسیار بالاتر از بقیه‌ی دانش‌آموزان هستند.»

این کارشناس از زیان‌های هله و هوله‌های صنعتی هم یاد می‌کند و می‌گوید: «خوردن چیپس‌هایی که با روغن اکسید شده تهیه‌شده و موادی مثل انواع خوراکی‌هایی که رنگ‌های مضر و مواد نگه‌دارنده دارند، برای بدن بسیار خطرناک ‌است و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنیم.»

سالم بخوریم تا باهوش باشیم


منبع: همشهری آنلاین


مطالب مرتبط::
» چطور باهوش شویم

نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1633 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

گروه ورزش مارکتینگ مجموعه انقلاب  class=
کتاب زنان پیشرو  class=

سالم بخوریم تا باهوش باشیم

مدرسه که شروع شود بحث زنگ های تفریح و خوردن میان وعده پیش می آید. می دانیم که تغذیه ی درست و خوردن موادغذایی مفید می تواند روی هوش و رشد بدنی آدم، مخصوصاً نوجوان ها تاثیر بگذارد و وزن آدم را کنترل کند.