آموزش تنها خوابیدن به کودکان کد مطلب : 4390 | لینک : http://tizland.ir/show/?id=4390

آموزش تنها خوابیدن به کودکان

منتشر شده در: سرزمین تیزهوش ها :: مطالب و مقالات علمی و آموزشی :: خانواده و روانشناسی

عوامل بسیاری بر تنها نخوابیدن کودکان در اتاقشان تاثیر می گذارند. اما برای رهایی از این مشکل راهکارهای مختلفی هست که در این مقاله به شما خواهیم گفت.

اضطراب، عدم احساس امنیت، حواس پرتی و امثال آن ها باعث می شوند تا فرزند شما نخواهد در تخت خودش بخوابد و به اتاق شما بیاید. خوشبختانه می توانید این عادت خوابیدن را تغییر دهید. در ادامه راهکارهایی برای تشویق کودک برای تنها خوابیدن ارائه می شود.

1. عوامل حواس پرتی را از بین ببرید .

تلویزیون، کامپیوتر و دیگر وسایل الکترونیکی را از اتاق حذف کنید تا فضایی خواب آور ایجاد کنید. تحریک های ناشی از فیلم دیدن یا بازی های کامپیوتری انجام دادن و نور کامپیوتر و تلویزیون، به خواب رفتن را بسیار سخت می کنند. نوری کم مانند نور چراغ خواب برای کودکانی که به نور احتیاج دارند، مناسب است.

2. زمان خواب معینی را تعیین کنید .

ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب باعث می شود تا کودک برای خوابیدن احساس امنیت داشته باشد. دوش آب گرم بگیرید، لباس خواب بپوشید، مسواک بزنید و قصه شب بخوانید. این کارهای قابل پیش بینی کودکان را از نظر روانشناختی آماده می کنند و اضطراب شبانه آن ها را کاهش می دهند و یک توالی ایجاد می کنند و کودک می تواند پیش بینی کند که وقت خواب است و برای آن آماده می شود.

{user}

3. حضور خود را کم کنید .

قبل از اینکه کودک به خواب برود، اتاق را ترک کنید تا به حضور والد در اتاق وابسته نشود. اگر در اتاق کودک می مانید، روی تخت او دراز نکشید و با او تعاملی نداشته باشید. هر شب کمی از تخت او دورتر شوید تا به تدریج وابستگی او به شما کمتر شود.

4. احساس امنیت به وجود آورید .

غیبت شما یا فکر کردن به اینکه هیولایی در زیر تخت است، باعث می شود کودک نتواند بخوابد. بیدار شدن را آسان کنید و ترس های او را با اشیایی مانند عروسک های نرم، ملافه و یا حتی یک تنگ ماهی آرام کنید. حضور یک موجود زنده دیگر در اتاق، به کودک امنیت خاطر می دهد.

5. سرعت فرایند خوابیدن را کم کنید .

بسیاری از والدین ترجیح می دهند کودک را در اتاق بگذارند و به او بگویند کمی بعد به او سر می زنند. سر حرف خود بمانید اما فاصله های زمانی سر زدن را بیشتر کنید. کودک در یکی از این فاصله های زمانی خوابش می برد. بهتر است با فاصله های زمانی 5 تا 10 دقیقه ای شروع کنید. اگر زودتر از 5 دقیقه به او سر بزنید، به احتمال زیاد بیدار خواهد بود. اما اگر بیشتر صبر کنید، احتمال دارد که کودک مضطرب شود که شرایط خوابیدن را  بدتر می کند.

6. سر حرف خود بمانید .

اگر کودک نیمه شب به تخت شما آمد، بودن تعامل زیادی، او را تا اتاقش همراهی کنید. به او بگویید «باید توی تخت خودت بمونی». مهم است تا هر باری که این اتفاق می افتد او را به تختش باز گردانید. اگر هر بار این کار را نکنید، به کودک یاد می دهید که لجبازی کند و برای ماندن در تخت شما اصرار کند.

7. به رفتارهای خوب پاداش دهید .

و رفتارهای نامطلوب مانند گریه کردن را نادیده بگیرید. بعد از یک شب خوب، به کودک اجازه دهید صبحانه محبوبش را انتخاب کند و یا لباس روز بعدش را انتخاب کند. این کار به آن ها کمک می کند تا رفتار را با پاداش همراه کنند.

سرزمین تیزهوش ها - tizland.ir
http://tizland.ir/show/?id=4390

کانال تلگرام سرزمین تیزهوش ها