برخی دانشآموزان مهارتهای سواد پایه را به خوبی فرانگرفتهاند
1403/10/18
به گزارش تیزلند به نقل از ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده روز دوشنبه در نشست توجیهی «طرح اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری»، با بیان اینکه رئیسجمهور بر اجرای این طرح با هدف ایجاد تحول در کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس دولتی تأکید دارد، اظهار داشت: برخورداری از آموزش باکیفیت تنها مختص افراد با سطح اقتصادی بالا نیست و از طرف دیگر نباید ذهن دانشآموزان را با محفوظات پر کرد و نسبت به توسعه فردی دانشآموزان بر مبنای اصولی مانند کار گروهی، ذهن تحلیلگر و استدلالگر، اعتمادبهنفس و خودباوری بیتفاوت بود.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان تفاوتهای متنوعی دارند و همه آنان در یک سطح یادگیری مشخص نیستند، افزود: برخی از دانشآموزان مهارتهای سواد پایه را بهخوبی فرانگرفتهاند و با فقر یادگیری مواجه هستند؛ دانشآموزانی که به آموزش دسترسی دارند و در مدرسه نیز حضور داشته و دارند اما همچنان در مهارتهای یادگیری مشکلات بزرگی دارند.
ضرورت ارتقای مهارت سواد پایه و نقش آن در کاهش فقر یادگیری
حکیمزاده با تعریف «فقر آموزشی»، عدمدسترسی به آموزش را عامل اصلی در فقر آموزشی عنوان کرد و افزود: «فقر یادگیری» ناشی از عدمفراگیری مهارتهای سواد پایه است که بعد از دورهٔ کرونا، شاخصهای آن در تمام کشورهای جهان افت کرد؛ تا جاییکه طبق گزارش بانک جهانی تا پیش از دورهٔ کرونا ۸۰ درصد کودکان جهان در دورهٔ ابتدایی ثبتنام میکردند که از این تعداد ۲۵ درصد مهارت سواد پایه را کسب نمیکردند. این یعنی ۴۰ درصد فقر یادگیری (شامل مجموع ۲۰ درصدی که در دورهٔ ابتدایی ثبتنام نمیکنند و عدهای که مهارت سواد پایه را فرانمیگیرند) در جهان وجود دارد.
اهمیت مداخله متمرکز در رفع موانع زمینهای یادگیری
وی با اشاره به نقش مهم شرایط زمینهای مانند سطح فرهنگی و سرمایه علمی خانوادهها در فرایند یادگیری، گفت: بسیاری از فراگیران به دلیل عدمبرخورداری خانوادهها از سرمایه فرهنگی و علمی، با آمادگی کمتری نسبت به همسالان خود وارد نظام آموزش رسمی میشوند و در نتیجه نمیتوانند پابهپای آنان فرایند یادگیری را سپری و رشد کنند؛ بهخصوص که این دانشآموزان در محیط خانه نیز از بستر لازم برای تکمیل فرایند یادگیری برخوردار نیستند. طبق نتایج پژوهشها بهترین رویکرد بهمنظور رفع این موانع، مداخله متمرکز است. به بیان ساده، در گام اول باید این دانشآموزان شناسایی شوند و در گام بعد باید بر مبنای نیازها و چالشهایی که در مسیر یادگیری دارند، برنامهای حمایتی طراحی و اجرا شود. این مهم یکی از اصول طرح حامی است.
نقش ویژه معلمان بازنشسته، معلمان جهادی و خیرین آموزشی در «حامی»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بعد از پایان ترم اول، در هر مدرسه دانشآموزانی که در ارزشیابی کیفی توصیفی در درسهای فارسی، ریاضی و علوم، «قابلقبول» و «نیازمند تلاش» دارند، شناسایی خواهند شد. سپس زمینههای بهبود با کمک شورای مدرسه احصا و برنامهریزی لازم با توجه به اعتباری که در اختیار استانها قرار دارد، طراحی و اجرا خواهد شد. در این برنامه از ظرفیت معلم کلاس، معلمان بازنشسته یا خیرین آموزشی استفاده خواهد شد. علاوه بر این موارد، آموزش و پرورش در صدد است با انعقاد تفاهمنامه با بسیج فرهنگیان، در قالب طرحهای جهادی حمایت آموزشی از ظرفیت دانشجومعلمان و معلمان عضو بسیج نیز بتوان بهره برد.
ریشه وطندوستی و تعلقخاطر به سرزمین مادری در مدرسه است
حکیمزاده در پایان خاطرنشان کرد: عشق به وطن و ماندگاری فعال در چرخهٔ خدمترسانی به جامعهٔ بومی و حس تعلق به باورهای ملی و دینی، ریشه در مدرسه و ایجاد محیط یادگیری مثبتی دارد؛ محیطی که در آن دانشآموز بهعنوان عنصری محترم، خود را بخش مهمی از فرایند بداند و نسبت به محیط حس تعلقخاطر داشته باشد. دانشآموزی که در این محیط رشد میکند، ریشههای محکم و مقاومی در سرزمین مادری خواهد داشت.
تبلیغات:
منبع: ایرنا
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟