سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه کد مطلب : 8825 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه

با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه از اول بهمن ماه به استان ها ابلاغ شد.
تاریخ خبر 1399/11/01

. . . . . . . . . . . . .

به گزارش تیزلند، با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی شیوه‌نامه نحوه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از اول بهمن‌ماه به استان‌ها ابلاغ شد

در این شیوه‌نامه آمده است:

باتوجه‌به بخشنامه شماره 437/140 مورخ 21/10/1399 ابلاغی از سوی مقام عالی وزارت در خصوص بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه، ضمن تاکید بر موارد ذکر شده در بخشنامه مذکور و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، موارد ذیل در خصوص آموزش حضوری و بازگشایی مدارس و مراکز تحت پوشش آن اداره اعلام می‌گردد:

1- آموزش نوآموزان دوره پیش از دبستان و دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در تمامی گروه‌ها در مناطق با وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.

2- آموزش دانش‌آموزان تمامی گروهها از پایه سوم تا پایان دوره دوم متوسطه / متوسطه حرفه‌ای که به فضای مجازی دسترسی ندارند در وضعیت زرد و آبی با نظر شورای مدرسه و رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.

3- آموزش دانش‌آموزان استثنایی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، متوسطه دوم حرفه‌ای در خوشه دروس شایستگی های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.

تبصره: تعداد دانش‌آموزان در کلاسهای حضوری، حداکثر 6 نفر است.

4- به‌غیراز دانش‌آموزان ذکر شده دربند 1 ، 2 و 3 ، آموزش سایر دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها و گروه‌ها در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین و با نظر شورای مدرسه (به‌خصوص در دروس عملی مانند هنر، مهارت‌آموزی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و....) به‌صورت حضوری می‌باشد.

5- آموزش دانش‌آموزان (درون‌استانی) در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت آبی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی (ویرایش 05) و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه‌روزی و با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.

تبصره: آموزش دانش‌آموزان برون‌استانی در مدارس شبانه‌روزی به‌صورت مجازی می¬باشد.

6- در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت زرد و نارنجی، آموزش به‌صورت مجازی می‌باشد.

تبصره: آموزش برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی (درون‌استانی) در وضعیت زرد در دروس مهارتی با رضایت والدین و مصوبات شورای مدرسه به‌صورت حضوری می‌باشد.

7- باتوجه‌به تعداد کم دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم، چند معلولیتی و جسمی - حرکتی در کلاس به‌غیراز دانش‌آموزان ذکر شده دربند 1 ، 2 و 3 آموزش این گروه از دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها در وضعیت زرد و آبی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نداشتن بیماری زمینه‌ای و رضایت والدین، به‌صورت حضوری می‌باشد.

تبصره: آموزش دانش‌آموزان جسمی - حرکتی که دارای مشکلات تنفسی بوده و توانایی استفاده از ماسک را به مدت طولانی ندارند، به‌صورت مجازی می‌باشد.

8- مدیر مدرسه/ مرکز موظف است نسبت به تشکیل شورای مدرسه در خصوص دانش‌آموزان با بیماری زمینه¬ای اقدام نماید و پس از بررسیهای لازم تصمیم مقتضی را جهت آموزش حضوری، مجازی و یا ترکیبی اتخاذ و به اطلاع والدین و معلمان دانش‌آموز برساند.

9- تامین سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان در آموزشهای حضوری مانند گذشته برعهده اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مدیران مدارس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد.

10- حضور تمامی دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس مربوطه، تابع قوانین آموزش‌وپرورش عادی می‌باشد.

11- ارائه خدمات در مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری در وضعیت نارنجی، زرد و آبی با رعایت موارد زیر به‌صورت حضوری می‌باشد:

1-11- حضور دانش‌آموز به همراه یک والد جهت دریافت خدمات در مرکز

2-11- ارزیابی یا مداخله صرفاً" با یک دانش‌آموز توسط معلمان مرکز.

3-11- جلوگیری از هرگونه ازدحام در زمان‌های مراجعه دانش‌آموز به مرکز.

4-11- عدم پذیرش دانش‌آموزان دارای مشکلات زمینه‌ای به‌صورت حضوری بر اساس مصاحبه بالینی.

5-11- ارزیابی روزانه 2 مراجع توسط هر معلم در مرکز.

6-11- ارائه خدمات مداخله‌ای حداکثر به 3 مراجع به‌جای 4 مراجع توسط معلم مرکز.

7-11- برگزاری جلسات ارزیابی و تشخیصی و تنظیم برنامه درمانی به‌صورت حضوری و در صورت نیاز ادامه روند آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی).

تبصره: ترجیحاً" هر دانش‌آموز یک جلسه در هفته به مرکز مراجعه نماید و تکالیف و فعالیت‌ها را در طول هفته با نظارت والدین و هدایت مربی انجام دهد.

8-11- تعامل مطلوب مراکز با مدارس عادی تحت پوشش جهت غربالگری ارجاع دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری.

12- باتوجه‌به اینکه ارائه خدمات توان‌بخشی و مشاوره به‌صورت انفرادی انجام می‌گیرد، در مناطق نارنجی، زرد و آبی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و نظر شورای مدرسه، خدمات به‌صورت حضوری می‌باشد.

نکته: در صورت عدم رضایت والدین، الزامی برای حضور دانش‌آموزان در هیچ‌کدام از موارد فوق‌الذکر وجود ندارد.


منبع: خبرگزاری فارس


نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1848 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

علامه طباطبایی  class=
میم  class=
میم مارکت  class=
نمونه سوال  class=

شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه

با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی شیوه نامه نحوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه از اول بهمن ماه به استان ها ابلاغ شد.