عدالت در آموزش و پرورش را در دو مسیر پیگیریم / گام اول تحول در نظام یاددهی و یادگیری است
1403/10/22
به گزارش تیزلند به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست کیفیتبخشی و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی با بیان این که عدالت در آموزش و پرورش در دو مسیر با حمایتها و هدایتهای رئیسجمهور دنبال میشود، گفت: در بحث کیفیتبخشی دو برنامه را در دستور کار قرار دادیم. گام اول تحول در نظام یاددهی و یادگیری هدف گرفته شده و در گام دوم تحول در نظام مدیریتی مدرسه در قالب الگوی مدرسه تراز مدنظر است. مدل و الگوی اجرایی این اقدام نیز طراحی و آماده است.
در ادامه جلسه مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی تهران با تأکید بر این که نظم مسائل شهر قدس را به عنوان مورد ویژه در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: در شهر تهران بیش از ۲ هزار ۶۰۰ مدرسه داریم که ۲۹ هزار کلاس درس را در خود جای داده است و قریب به ۹۰۰ هزار دانشآموز در شهر تهران مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: در شهرستانهای تهران بالغ بر ۹۹۰ هزار دانشآموز در ۳ هزار و ۳۳۰ مدرسه در حال تحصیلاند. در مجموع از ۱۶ میلیون دانشآموز در کشور، بیش از ۲ میلیون نفر از دانشآموزان در تهران مشغول تحصیل هستند.
عبداللهی با اشاره به سرانههای آموزشی در استان تهران ادامه داد: میانگین سرانه آموزشی شهرستان شهریار، شهر قدس، بهارستان و قرچک کمتر از ۳ متر است. همچنین سرانه آموزشی در شهر قدس ۲/۲۸ صدم است. در سایر شهرستانها معیار سرانه آموزشی نسبت به میانگین کشوری پایینتر از استاندارد است و این موضوع به دلیل مهاجرتهای بیرویّه به استان است.
وی با اشاره به ایمنسازی فضاهای آموزشی گفت: ۱۴ درصد مدارس در نظام تخریب و بازسازی در استان تهران، نیازمند تخریب و بازسازی هستند. همچنین ۲۵ درصد نیازمند بازسازی و ۶۱ درصد از مدارس مستحکماند.
عبداللهی بیان کرد با توجه به این که سرانه فضاهای آموزشی در شهرستانهای تهران پایین است، اما آمار مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی به نسبت تهران بسیار اندک است. در شهر قدس بیشتر نیازمند مقاومسازی مدارس هستیم.
وی با اشاره به برش زمانی و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای ماموریتها افزود: برای ۴۵۸ شهرستان کشور برش عملیاتی و زمانی در حال تدوین است. در خصوص شهر قدس که به دلیل نزدیکی با تهران، سرریز مهاجرتها به این سمت است، دانشآموزان زیادی داریم که برخی از آنها اتباع هستند و تراکم دانشآموزی در این شهر ۳۳ نفر است.
عبداللهی به پروژههای نیمهتمام مدنظر دولت اشاره کرد و افزود: ۴ پروژه در این شهر دست اقدام و اجراست و تلاش بر این است که این پروژهها تا مهر آینده افتتاح شود.
معاون سازمان نوسازی گفت: همچنین بناست طبق برنامه هفتم، مدارسی که در این شهرستان تراکم دانشآموزی بیش از ۳۵ نفر دارند، تقویت شوند و با کاهش تراکم مواجه شوند.
وی با تأکید بر برنامه عملیاتی جهت افزایش سرانه آموزشی شهر قدس تصریح کرد: به ۲۶ مدرسه با ۳۹۰ کلاس درس نیازمندیم تا سرانه آموزشی را به میانگین و استاندارد استان برسانیم.
عبداللهی با بیان جانمایی نیازمندیهای آموزشی در پهنه شهر قدس تصریح کرد: ۲۰ مدرسه در اولویت اول و متناسب با نیازهای آموزشی قرار دارند. تمام این اقدامات در راستای رسیدن به سرانه ۳ مترمربع در این شهر است.
وی با اشاره به برنامهریزی در چهار محور به منظور اجرای عملیات افزایش سرانه افزود: مشکل زمین باید رفع شود تا با تأمین زمین به دنبال تأمین منابع و الگوی مشارکت مردم، زیرساختهای موجود فراهم شود.
عبداللهی افزود: احداث مدرسه گام دیگری است که در کنار شهر قدس ۴۰ منطقه دیگر در کشور با مدل سرانه شهر قدس داریم و نیازمند ارتقای آنها هستیم. در مقاومسازی و الحاق طبقاتی نیز به دنبال ارتقای وضع موجود مدارس هستیم.
تبلیغات:
منبع: ایسنا
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟