سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

کد مطلب : 17051 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

"فلسفه" ابزار تقویت مهارت استدلال و شناخت در مدارس

فلسفه، روشی برای تفکر نقادانه و خلاقانه است که باید از کودکی آموزش داده شود تا انسان‌های منطقی، خلاق و نقاد برای اجتماع تربیت شوند.
تاریخ خبر 1403/09/10

. . . . . . . . . . . . .

به گزارش تیزلند به نقل از تسنیم، فلسفه صرفاً مرور چند کتاب و نظریات مختلف نیست، بلکه انتخاب شیوه حقیقت‌طلبانه و خردورزانه در زندگی است و انسان را اهل تحلیل، بررسی، گفتگو، تفسیر و نقادی بار می‌آورد.

 

 

فلسفه سبک زندگی فکورانه و نقادانه و مقابله با پذیرش ساده‌لوحانه است، راه گریز از عادت‌های غیرمعقول است. اتفاقاً امروزه این روش لازمه زندگی صحیح است. روشی که پذیرش از هر منبع و رسانه را مجاز نمی‌داند و انسان را به واکاوی و بررسی بیشتر وامی‌دارد تا با کشف واقعیت بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد.

 

 

اگر می‌خواهیم فرزندان این آب‌وخاک خلاق، نقاد و فکور بار آیند، باید کار فلسفه را از پیش‌دبستان و دبستان شروع کنیم. بحث فلسفه برای کودکان، آموزش نظریات سخت و پیچیده نیست، بلکه هدف پرورش تفکر خلاق و مهارت‌های استدلالی و نقادانه برای کودکان و نوجوانان است تا بتوانند با استفاده از مهارت‌های فکری به سطوح بالاتری از حیطه شناختی دست یابند و به توانایی تجزیه‌وتحلیل دقیق مسائل و نهایتاً ارائه قضاوتی صحیح که بالاترین پله شناختی است، دست یابند.

 

 

این همان نظر مقام معظم رهبری است که حرکت آموزش‌وپرورش را از حافظه‌محوری به فکرمحوری ضروری دانسته‌اند. چرخش از حافظه‌محوری به فکرمحوری یعنی بیاییم به‌جای پر کردن ذهن دانش‌آموزان از محفوظات غیرنافع، توانایی فکری او را برای حضور موفق در اجتماع افزایش دهیم، مهارت‌های استدلال، خلاقیت، نقد خود و دیگران و همدلی و درک دیگران را در او ارتقا داده و تلاش کنیم از مدارس ما انسان‌های منطقی و معقول برای نقش‌آفرینی مثبت در اجتماع خارج شوند.

 

 

نکته دیگر آشنایی معلمان با فلسفه تعلیم‌وتربیت کشور است. چند دهه بود که آموزش‌وپرورش فاقد فلسفه‌ای مدون برای تعلیم‌وتربیت رسمی بود، اما به همت صاحب‌نظران این خلا پر شد و فلسفه نظام تعلیم‌وتربیت تألیف شد و سند تحول بنیادین نیز مبتنی بر این فلسفه تدوین و آماده شد که هم‌اینک پس از سال‌ها بازنگری و اصلاح آن در شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز به سرانجام رسیده است.

 

 

شایسته نیست که معلمان عزیز فلسفه تعلیم‌وتربیت را بی‌ارتباط با حرفه خود بدانند، بلکه لازم است که با مبانی فلسفی تعلیم‌وتربیت جامعه خود آشنایی داشته باشند. این‌که مبانی هستی‌شناختی یا مبانی انسان‌شناختی یا ارزش‌شناختی تعلیم‌وتربیت اسلامی را آشنا شوند، دید درستی از ماهیت انسان و نگاه به زندگی و ارزش‌های صحیح آن پیدا کرده که در نوع نگاه و رفتار و هویت حرفه‌ای و کارآمدی معلمی تأثیرگذار است.

 

 

البته آموزش‌وپرورش نیز می‌تواند ترتیبی اتخاذ کند که فلسفه تعلیم‌وتربیت با زبان ساده آماده و در اختیار مدارس و همکاران قرار گیرد یا موضوع کلاس‌های ضمن خدمت و همایش‌های معلمان عزیز باشد تا گفتمان فلسفه تعلیم‌وتربیت در گستره آموزش‌وپرورش کشور فراگیر شود.

 

سید بابک هاشمی‌نکو؛ کارشناس مسائل آموزش‌وپرورش



تبلیغات:

منبع: تسنیم


نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1162 را در این کادر وارد کنید:


تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

تخفیف شب یلدا
شب امتحان
برندینگ مدارس(6)
دبستان آوای تبسم تابان
دبیرستان پسرانه دانش وحید
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم