پرسش مهر رئیسجمهور از دانشآموزان: راه وفاق در مدرسه چیست؟
1403/07/01
به گزارش تیزلند به نقل از جوان آنلاین، مسعود پزشکیان صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی، با طرح این پرسش که راه وفاق در مدرسه و تأثیر آن در فردای کشور چیست؟، تصریح کرد: مشکل ما در کشور دعوای بیخود است و سر این دعواها همدیگر را بیرون میکنیم و نتیجه این میشود که قدرت ما کم میشود و نمیتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و در برابر دشمن نمیتوانیم ید واحده شویم. وحدت ما موجب قدرت ما میشود. دشمنی و خراب کردن یکدیگر، کشور را خراب میکند. دل ما باید برای هم بتپد. باید یار یکدیگر باشیم.
وی افزود: اگر یاد گرفتید که چگونه با هم کار کنید و دست به دست هم دهید، فردا در کشور میتوانید با رفاقت و دوستی با دیگران حرکت کنید و جلو بروید و با قدرت کشور را بسازید. البته ما باید کمک کنیم تا شما بتوانید این راه را بروید.
مروری بر پرسش مهرهای گذشته
پرسش مهر بیستوپنجم در حالی مطرح شد که این رسم از سال ۱۳۷۶ پایهگذاری شده و هر ساله رؤسای جمهور از دانشآموزان سوالاتی را مطرح میکنند.
در ادامه، پرسشهای قبلی رؤسای جمهور از معلمان و دانشآموزان به اجمال آمده است:
پرسش مهر اول: اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟ راهکارهای استقرار امنیت و راهحلهای عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش روحیه مسئولیتپذیری، مشارکتجویی، تحقیق و پرسشگری، ایجاد اعتمادبهنفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پرنشاط و جدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟
پرسش مهر دوم: دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟ با گفتوگوی تمدنها چگونه میتوانیم جهانی زیباتر و انسانیتر بسازیم؟
پرسش مهر سوم: راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟ انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگونساری چه نقشی داشته است؟ برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟
پرسش مهر چهارم: در جهان بههمپیوسته امروز چگونه میتوان با پرهیز از تنشهای جهانی و دستیابی به پیشرفت همهجانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟ موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت بهسوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟
پرسش مهر پنجم: نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام دادبنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟ مهدویت در ادیان الهی بهویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟ از نهضت مشروطیت و نهضت ملیشدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درسهایی میآموزیم؟ ملت رشید ایران چه میخواست و به کجا رسید؟ اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟
پرسش مهر ششم: چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگراناند؟ مصادیق و زمینههای عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
پرسش مهر هفتم: ملت ایران بهعنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشقورزی است، اکنون دانشآموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت و اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم؟ موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمیخواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟
پرسش مهر هشتم: عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همهجانبه قرار میدهد چیست؟ عوامل پیشرفت، راههای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ موانع پیشرفت کداماند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قلهها حرکت کنیم؟
پرسش مهر نهم: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟ راههای خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری در جامعه گسترش پیدا کند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تأثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیر خدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت میتواند به قلههای سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف میشود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، فاصلهها و تبعیضها و محرومیتها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانشآموزان چه میتوانند بکنند؟ چگونه میتوانند به کشور، ملت و خانوادهشان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه میتواند بکند و همینطور بقیه اقشار؟
پرسش مهر دهم: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا میتوان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسانها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چطور است؟
پرسش مهر یازدهم و دوازدهم: تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامهای دارید؟
پرسش مهر سیزدهم: سؤال امسال من از شما این است که میخواهید در آینده چه کار کنید؟ اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود و زندگی جاویدان آینده چه برنامهای دارید؟
پرسش مهر چهاردهم: اگر پدر شما رئیسجمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه میکنید که بتواند اعتدال و میانهروی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران گسترش دهد؟
پرسش مهر پانزدهم: عزیزانم، ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبهروست. هر کدام از ما چگونه میتوانیم از آبهای ایران بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟
پرسش مهر شانزدهم: به نظر شما، دانشآموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید، چه فرصتهای جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماههای آینده، فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟
پرسش مهر هفدهم: خشونت از کجا نشأت گرفته است و چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟
پرسش مهر هجدهم: در محیط مدرسه، تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟
پرسش مهر نوزدهم: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده است و فکر میکنید چه مهارتهایی برای زندگیتان مهمتر است؟
پرسش مهر بیستم: «آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، دلخواه، شاد و پرنشاط برای شما است؟» «اگر محیط مدرسه، محیط پرنشاط برای ما است، شما بنویسید ما باید چهکار کنیم که این محیط شادابتر و دلپذیرتر و برای شما محیطی امنتر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟»
پرسش مهر بیستویکم: «فرزندانم، برای مقابله با کرونا چطور میتوانید به همکلاسیهای خود یاری رسانید؟»
پرسش مهر بیستودوم: «ایران قوی دارای چه ویژگیهایی است و نقش دانشآموزان در شکلگیری ایران قوی چیست؟»
پرسش مهر بیستوسوم: «برای افزایش بهرهوری در آموزش چه اقداماتی باید انجام شود؟» و «مدرسه خوب دارای چه خصوصیاتی است؟»
پرسش مهر بیستوچهارم: در سال ۱۴۰۳، شهید رئیسی به جای پرسش مهر، پویش مهر را مطرح کرد: «دانشآموزان جستوجو کنند که ما در گذشته کجا بودیم و اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است؟ پیشرفتهای کشور را تصویر بکشیم.»
تبلیغات:
منبع: جوان آنلاین
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟