چرا کودکان باید دوره پیشدبستانی را طی کنند؟
1403/08/09
به گزارش تیزلند به نقل از ایسنا، سیامک طهماسبی با استناد به آخرین آمار موجود از تعداد کودکان در مقطع پیش از دبستان، اظهار کرد: براساس آخرین آمار، در حال حاضر حدود ۸ تا ۹ میلیون کودک در کشور در دورهٔ پیش از دبستان هستند و این در حالیست که در این دوره، کودکان به دلیل رشد مغز و تجربیات جدید زمینهٔ یادگیری فوقالعادهای دارند.
وی با اشاره به اینکه نگرشها و گرایشها در دورهٔ پیش از دبستان شکل میگیرد، بهگونهای که داشتن نگرش مثبت یا منفی به هر موضوعی، مربوط به این دوره است، افزود: در این دوره، کودک نیازمند بازی، تجربهٔ محیط، ارضا کنجکاوی در مورد محیط، ارتباط خوب با والدین، ایجاد اتمسفر مثبت میان اعضای خانواده و شناسایی الگوی جنسیتی خود و برقراری ارتباط با آن است. از همین رو، اگر قرار باشد کودکان به شایستگیهایی دست پیدا کنند، نیازمند یادگیری مهارتها هستند.
این استاد گروه رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: با این وجود، کودکان در مناطق محروم از دریافت اینگونه آموزشها محروم هستند، بهگونهای که درصد پوشش مقطع پیشدبستانی اول نسبت به پیشدبستانی دوم بسیار پایین است؛ در نتیجه کودکان ساکن مناطق محروم از آموزشهای یکسانی برای دستیابی به شایستگیهای پایه در مدرسه برخوردار نمیشوند و به همین دلیل در این زمینه نیز عدالت آموزشی زیر سوال میرود.
طهماسبی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت کودکانی که دورهٔ پیشدبستانی را طی میکنند و کودکانی که این دوره را نمیگذرانند، گفت: باتوجه به افزایش خطرات و گسترش فضای مجازی و رسانهها، ضرورت گذراندن دورهٔ پیش از دبستانی دو صد چندان شده است. اما گاهی ممکن است کودکان از سه تا چهار سال پیش از شروع دبستان، به کودکستان بروند، اما به دلیل پایین بودن کیفیت مرکز، مهارتهای اجتماعی، اخلاقی و هیجانی به درستی به کودک آموزش داده نشود؛ به همین دلیل تأثیر گذراندن دورهٔ پیش از دبستان وابسته به کیفیت کودکستانها است و نمیتوان گفت هر کودکی که این دوره را طی کرده، لزوماً به مهارتهای لازم دست یافته است.
وی، در همین راستا به میزان توجه به کیفیت کودکستانها و اهمیت دورهٔ پیش از دبستان در کشور پرداخت و یادآور شد: اگرچه تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت اوان کودکی اقدام خوبی بوده است، اما در مجموع باتوجه به میزان نیاز و مشکلات موجود در کشور و باتوجه به اهمیت دورهٔ پیش از دبستان، کارهای انجام شده در این حوزه بسیار بسیار کم بوده، چراکه گذراندن این دوره در کشور ما غیراجباری بوده و تولید محتوای آن نیز به صورت غیرمتمرکز است؛ بهطوریکه هر مهدکودکی برای خود به تنهایی کار میکند و این درحالیست که باتوجه به اهمیت این دوره، باید محتواهای تعریف شده در همهٔ مراکز ثابت باشد.
طهماسبی با تأکید بر اینکه غیرمتمرکز کردن تولید محتوا تبعاتی را برای این دوره در کشور به همراه داشته است، معتقد است: در صورتی که دورهٔ پیش از دبستان با کیفیت، مربی آموزشدیده و دارای تحصیلات مرتبط باشد و خود از سلامت روان برخوردار باشد و آموزشها نیز مطابق با استاندارد ارائه شود، این دوره در رشد مهارتهای اجتماعی، هیجانی، مهارتهای شناختی و موفقیت و بهزیستی کودک در بزرگسالی اثرگذار خواهد بود.
اگر به دنبال انتخاب بهترین مدارس برای دانشآموزان خود هستید، پیشنهاد میکنیم به صفحه لیست مدارس مراجعه کنید. در اینجا میتوانید به لیستهای جامع و بهروز دسترسی پیدا کنید که به شما در یافتن مدارس با امکانات برتر و شرایط مناسب کمک میکند. این منابع میتوانند در تسهیل تصمیمگیری و بهبود فرآیند انتخاب مدرسه، انتخاب رشته و آینده شغلی نقش مهمی داشته باشند. حتماً به این صفحه سر بزنید و از این اطلاعات مفید بهرهبرداری کنید!
تبلیغات:
منبع: ایسنا
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟