70سال تا حل کامل مشکل مدارس استان تهران
1403/09/07
به گزارش تیزلند به نقل از تسنیم، کمبود فضای آموزشی در استان تهران یکی از چالشهای بزرگ حوزه آموزش است که با افزایش تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس، کیفیت آموزش را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش بهتازگی جمعیت بالای کلاسهای درس مدارس دولتی بهویژه در دوره ابتدایی را یکی از عوامل دخیل در فقر یادگیری دانشآموزان اعلام کردند. فقر یادگیری به شرایطی گفته میشود که دانشآموزان، علیرغم حضور در مدرسه، مهارتهای پایهای مانند خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن را بهطور کامل کسب نمیکنند. بر این اساس، کمبود مدرسه و ضرورت توسعه فضاهای آموزشی، به یکی از اولویتهای جدی دولت تبدیل شده است.
وزیر آموزش و پرورش اخیراً اعلام کرده است که تراکم بیش از 35 دانشآموز در کلاسهای درس، عمدتاً بهدلیل کمبود فضای آموزشی ایجاد شده است. به همین دلیل، توسعه فضاهای آموزشی به یکی از اولویتهای مهم دولت تبدیل شده است.
تأکید ویژه رئیسجمهور بر ساخت مدرسه
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در نخستین جلسه طرح ویژه «محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی»، تأکید کرد: عدالت آموزشی مستلزم تغییر نگرش و عملکرد مدیران است و دولت با جدیت برای رفع این مشکل تلاش خواهد کرد و هیچ ابایی از کار کردن برای ساخت مدرسه نداریم.
وی همکاری نهادهایی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی را در این زمینه بسیار مؤثر دانست و اعلام کرد که نمیتوان اجرای این طرح را صرفاً به تأمین بودجه دولتی محدود کرد.
پیشرفتها و فاصله با استانداردها
بر اساس آمار، در سالهای اخیر سرانه فضای آموزشی کشور بهبود یافته و از 5.17 مترمربع در سال 1395 به 5.28 مترمربع افزایش یافته است، اما این مقدار هنوز با استاندارد قانونی 8 مترمربع بهازای هر دانشآموز فاصله زیادی دارد.
در میزگردی با حضور مجید عبداللهی معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران؛ مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و محمدرضا جعفری مدیرعامل مجمع خیّرین مدرسهساز کشور به بررسی موضوع کمبود مدرسه در کشور و استان تهران پرداختیم.
مدارس دولتی، دانشآموزان، مدارس فرسوده
در بخش نخست این گفتوگو، وضعیت مشکلات مدارس استان تهران و میزان تخصیص اعتبارات مالی بررسی شد و مشخص گردید که با اعتبارات فعلی، چندین سال زمان برای حل این مشکلات نیاز است. در ادامه، به موضوعاتی مانند روشهای ایجاد منابع مالی جدید برای ساخت مدارس، نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در این حوزه و همچنین چالش فرار انبوهسازان از مشارکت در مدرسهسازی خواهیم پرداخت.
بخش نخست این گفتوگو بدین شرح است:
تسنیم: وضعیت فضای آموزشی در استان تهران چگونه است و در کدام مناطق کمبود بیشتری احساس میشود؟
زارع: طی 5 سال گذشته، 277 مدرسه در قالب 3,000 کلاس درس و 386,000 مترمربع فضا در جنوب غربی استان تهران بهویژه مناطقی مانند بهارستان، شهر قدس، ملارد و شهریار ساخته شده است.
کمبود 13 هزار کلاس درس
در شهر تهران 928,659 دانشآموز و در شهرستانهای تهران 991,552 دانشآموز داریم که در مجموع، 1.92 میلیون دانشآموز در 60,159 کلاس درس تحصیل میکنند. سرانه فضای آموزشی در استان تهران 3.7 مترمربع بود که اکنون به 5.16 مترمربع رسیده است، اما همچنان با میانگین استاندارد کشور فاصله دارد. برای رسیدن به این میانگین، ساخت 13,000 کلاس درس جدید ضروری است.
از این تعداد باید 10 هزار کلاس در شهرستانهای استان و حدود سه هزار کلاس در شهر تهران ساخته شود.
تسنیم: چهبرنامهای برای رفع این کمبود در نظر گرفته شده است؟
7 سال زمان برای ساخت 13 هزار کلاس درس
زارع: مناطق با کمترین سرانه آموزشی شناسایی شدهاند و ساخت مدارس در این مناطق اولویت دارد. طی 2.5 سال گذشته، 277 مدرسه جدید ساخته شده است و با تأمین اعتبارات، توان ساخت مدارس بیشتری نیز وجود دارد. برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، به حدود 7 سال زمان نیاز داریم.
مدارس دولتی، دانشآموزان، مدارس فرسوده
تسنیم: وضعیت مدارس فرسوده چگونه است؟
زارع: در استان تهران 8,532 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که 85 درصد آنها در شهر تهران و 14 درصد در شهرستانهای استان قرار دارند. همچنین، 15,082 کلاس درس معادل 25 درصد به مقاومسازی نیاز دارند. اگرچه مقاومسازی، مدارس را برای مدت طولانی ایمن نگه میدارد، اما این روش در برابر بحرانهایی مانند زلزله کافی نیست.
تسنیم: چهمیزان بودجه برای رفع این مشکلات نیاز است؟
70 سال زمان برای حل مشکل مدارس استان تهران نیاز است
زارع: برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، 32 هزار میلیارد تومان، برای بازسازی مدارس فرسوده 22 هزار میلیارد تومان و برای مقاومسازی 15 هزار میلیارد تومان نیاز است. در مجموع، این طرحها به 69 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارند.
بودجه سالانه ادارهکل نوسازی مدارس استان تهران با اعتبار مربوط به خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس، 1500 هزار میلیارد تومان است. با این روند، حل مشکل مدارس استان 70 سال طول میکشد. به همین دلیل بهدنبال خلق منابع هستیم.
تسنیم: درباره ایمنی مدارس چهاقداماتی انجام شده است؟
عبداللهی: اگر به جمعبندی برسیم که مدرسه ناایمن است، قطعاً اجازه ورود دانشآموزان را نمیدهیم. مصداق عینی آن فرونشست اصفهان و تخلیه تمام مدارس درگیر است. مدارس ناایمن از سوی مدیر مدرسه به منطقه آموزش و پرورش اعلام میشود و آنها هم به نوسازی خبر میدهند. تشخیص سریع ناایمن بودن مدرسه بسیار مهم است.
مدارس دولتی، دانشآموزان، مدارس فرسوده
تخلیه سریع مدارس ناایمن
بهرامی: در صورت تشخیص خطر برای دانشآموزان، مدرسه را حتماً تخلیه میکنیم، حتی اگر مجبور شویم مدارس دیگر را دوشیفته کنیم. بهعنوان مثال، سال گذشته در شهرستان پیشوا، مدرسهای که توسط انبوهسازان ساخته شده بود، دچار مشکل فنی شد.
مدارس دولتی، دانشآموزان، مدارس فرسوده
مدیر مدرسه پس از مشاهده این نقص، موضوع را به اداره آموزش و پرورش گزارش کرد. پس از بازدید و بررسی سازمان نوسازی مدارس، مشخص شد که ساختمان دچار نشست شده و نیاز به تخلیه فوری دارد. بلافاصله دانشآموزان به مدرسه دیگری منتقل شدند و پس از رفع مشکل توسط سازمان نوسازی، امکان بازگشت به مدرسه فراهم شد.
تبلیغات:
منبع: تسنیم
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟