بازی آنلاین سودوکو
جدول سودوکو یک جدول ژاپنی هست که به آن جدول اعداد متقاطع هم گفته میشه. این جدول یک جدول مربعی شکل هست که از 9 سطر و 9 ستون تشکیل شده است. از طرفی به 9 تا مربع مساوی هم تقسیم شده بطوریکه اون مربع های 3 در 3 داخلی در دل مربع اصلی قرار دارند که بهشون بلوک گفته میشه.
قانون های این بازی شامل 4 شرط اصلی و ساده است:
همه سطر و ستون ها شامل اعداد بین 1 تا 9 باشد.
در هیچ سطری عدد تکراری نباشد.
در هیچ ستونی عدد تکراری نباشد
در هیچ بلوکی عدد تکراری نباشد
چطور جدول سودوکو را حل کنیم؟
مهمترین عامل در رسیدن به جواب نهایی در بازی هایی به مانند سودوکو بی تردید به کار بردن منطق و استدلا لهای منطقی می باشد. با تمرکز بر روی جدول ودنبال کردن ردیف ها و ستون ها و اعمال قوانین حاکم بر بازی می توان خانه ها را یکی پس از دیگری پر و راه را برای تکمیل جدول هموارتر نمود.
گاهی برای پرکردن تنها یک خانه از جدول نیاز به کنار هم قرار دادن اطلاعات فراوان و مقایسه بخش های به طور کل متما یز از یکدیگر می باشد.
برای انجام بازی روی شروع بازی کلیک کنید.
آموزش حل جدول سودوکو
سودوکو (به ژاپنی: 数独) جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار میآید.
تاریخچه جدول سودوکو
به نقل از ویکی پدیای فارسی؛ سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی 数字は独身に限る که خوانده میشود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است.
هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال 1979 انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پیگیر برای نخستین مرتبه بر میگردد به ژاپن در 1986 و از سال 2005 این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال 2008 در فیلادلفیا، آمریکا برگزار شد.
بازی سودوکو سالها در ژاپن و ایالات متحده آمریکا وجود داشته و در حقیقت شاخه ای از پازل چهارخانه ای جادوئی است که انسان را از ابتدای تاریخ شیفته خود کرده است. بنابراین حقیقتا این تعجب آور نیست که ناگهان اینچنین پرطرفدار شد. این بازی شامل همه چیزهایی است که انسان کنجکاو عاشق آن است.
در ابتدا کمی اسرارآمیز و پیچیده به نظر می رسد اما بعد به شکل مسئله ای که ما فکر می کنیم می توانیم حلش کنیم تبدیل می شود و در نهایت وقتی ما جواب را پیدا کردیم ، احساسی از پیروزی و غرور به ما دست می دهد.
این نوع جدول باعث تقویت فکر و ذهن انسان می گردد به همین دلیل از این بازی در بسیاری از مسابقات به منظور سنجش قابلیت تعقل استفاده شده و در بسیاری از فستیوال ها، به عنوان مقام نخست جهانی در بین بازی های سرگرمی دست می یابد.
در ایران برای اولین بار روزنامه همشهری در سال 1385 توسط مهدی صارمیفر اقدام به چاپ سودوکو به صورت روزانه کرد.
قانون بازی سودوکو
نوع متداول سودوکو یک جدول 9x9 است که کل جدول هم به 9 جدول کوچکتر 3x3 تقسیم شدهاست. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده که باید باقی اعداد را با رعایت سه قانون زیر یافت:
قانون اول: در هر سطر جدول اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.
قانون دوم: در هر ستون جدول اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.
قانون سوم: در هر ناحیه 3x3 جدول اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.
آموزش حل جدول سودوکو
تصویر فوق یک سودوکوی معمولی (Classic) رو نشون میده. دارای 9 ستون عمودی و 9 ردیف افقی، که توسط خطوط پررنگ تر به 9 جعبه 3 در 3 تقیسم شدند.
به هر مربع 3 در 3 – که توسط خطوط پر رنگ تر احاطه شده – یک جعبه گفته میشه.
در ابتدا تعدادی از خونه ها دارای عدد هستند و وظیفه شما اینه که خونه های خالی رو پر کنید، طوری که هیچ عددی در یک ستون، ردیف و جعبه تکرار نشه.
شروع کار
با کمک دو روش ابتدایی این آموزش، یعنی کراسهچینگ و اسلایسینگ، به راحتی میتونید از پس اکثر سودوکوهای آسان تا متوسط بربیاید.
سایر روشها، که در بخش دوم این آموزش معرفی شدند، برای حل سودوکوهای سختتر مورد استفاده قرار میگیرند.
همونطور که میدونید، برای یادگیری روشهای پیشرفتهتر، ابتدا لازمه که روشهای اصلی و پایه رو فرا بگیرید.
حل سودوکو با روش کراسهچینگ
ابتدایی ترین روش برای حل سودوکو کراسهچینگ (Crosshatching) نام داره. در این روش جدول رو جعبه به جعبه مورد بررسی قرار میدیم. به سودوکوی زیر توجه کنید:
به اولین جعبه (بالا – سمت چپ) نگاه کنید. 5 خونهی خالی داره. تمام اعداد 1 تا 9 باید توی جعبه قرار بگیرن؛ بنابراین، 1،2،3،5 و 9 اعدادی هستند که ما باید توی خونه های خالی قرار بدیم.
از عدد 2 شروع می کنیم (فرقی نمیکنه شروع کار با چه عددی باشه). با توجه به این قانون که «در هر ردیف و ستون هر عدد تنها یکبار میتونه تکرار بشه» به اطراف جعبه نگاه کرده، سپس ردیف و ستون هایی رو که عدد 2 دارند، تو ذهنمون (یا با خط) از جعبه حذف می کنیم. نتیجه اینطور میشه:
کاملا مشخصه که عدد 2 باید توی این یک خونه باقی مونده قرار بگیره.
به همین ترتیب می تونیم جایگاه عدد 3 رو هم پیدا کنیم:
اینبار هم تنها یک خونه باقی موند و جایگاه عدد خیلی زود پیدا شد، اما همیشه هم در ابتدای کار به حواب نمی رسیم. برای مثال در مورد عدد 5 نتیجه اینطور میشه:
تنها یک عدد در امتداد جعبه قرار داره و سه خونی خالی باقی موند. در مورد 1 و 9 نیز نتایج مشابهی به دست میاد. پس سراغ جعبه بعدی میریم.
از عدد 3 شروع می کنیم، نتیجه زیر حاصل میشه:
همونطور که می بینید دو تا خونه خالی باقی موند. در این مورد لطفا به مطلب زیر توجه کنید:
در سودوکو اگر یکی از اعداد جعبه ای رو اشتباه قرار بدید، اعداد جعبه های مجاور نیز نادرست و یک زنجیره از اعداد اشتباه تشکیل میشه و پی بردن به اشتباه اولیه در چنین حالتی بسیار سخت خواهد بود. بنابراین فقط وقتی عددی رو بنویسید که از درست بودنش مطمئنید و اینکه هیچوقت حدس نزنید.
حدول جدول سودوکو با روش اسلایسینگ
اسلایسینگ، تقریبا مشابه روش قبلی هست، با این تفاوت که در این روش به جای اینکه یه مربع تکی رو بررسی کنیم، به بررسی یه گروه سه تایی از جعبهها میپردازیم.
مثلا در نمونهی زیر، میخوایم عدد 7 رو در سه جعبهی سمت راستی قرار بدیم:
خب، با رسم خطوط به راحتی میتونیم جایگاه عدد 7 رو در جعبهی وسطی و سپس در بالایی مشخص کنیم.
اسلایسنیگ و کراسهچینگ اساسا مشابه هم هستن؛ اما در مجموع اسلایسینگ موثرتر واقع میشه.
*هروقت در استفاده از اسلایسینگ مشکل پیدا کردید و گیج شدید، کار رو با کراسهچینگ ادامه بدین.
با کمک این دو روش میشه بیشتر سودوکوهای آسان (و متوسط) رو حل کرد. فقط کافیه روش رو به صورت پیاپی به کار بگیرید و هر بار ببینید که چه اعداد تازهای رو میشه در خونهها قرار داد و به همین ترتیب سودوکو رو کامل کنید.
با کمی تمرین، کمکم متوجه میشید که لازم نیست کل سودوکو رو برای جای اعداد زیر و رو کنید و دستتون میاد که چه جعبههایی قابلیت اضافه کردن عدد رو دارن.
… وقتی که نمیشه که بشه…!
در پازلهای سخت، دیر یا زود؛ کراسهچینگ و اسلایسینگ به بنبست میخورن و کار به جایی میرسه که دیگه نمیتونید در هیچیک از خونهها عددی قرار بدید. اینجاست که لازمه به روشهای دیگه رو بیارید.
*اسلایسینگ و کراسهچینگ، پیشنیاز روشهای بعدی هستن و برای استفاده از اونها باید به این دو روش مسلط باشید.
حل بازی سودوکو با مدادکاری
در این روش، به بررسی حالات مختلف یک خونهی خالی میپردازیم؛ به اعدادی که میتونن تو اون خونه قرار بگیرن. (این اعداد رو «کاندید» مینامیم.)
به جعبهی بالا-چپِ سودوکوی اصلی نگاه کنید. مطابق روش مدادکاری، کاندیداهای هر خونه رو مینویسیم:
همونطور که میدونید، پیدا کردن این کاندیداها با کمک کراسهچینگ انجام میگیره.
به همین ترتیب، کاندیداهای سایر خونههای خالی رو هم داخلشون مینویسیم. فقط این مرحله رو با دقت کامل انجام بدید، چرا که انجام یک اشتباه، باعث ایجاد مشکلات زنجیرهای میشه!
*در خونههای یک کاندیدایی، عددِ خونه برابر عددِ کاندیداست.
نکتهی مهمی که پیوسته باید در روش مدادکاری رعایت بشه، بروزرسانی کردن خونههاست. یعنی با حل شدن یک خونه و قرار دادن عدد، لازمه که اون عدد رو از کاندیداهای جعبه، ستون و ردیفش حذف کنید. برای درک بهتر این موضوع، به این مثال توجه کنید:
قرار گرفتن 5 در خونهی پایین-چپ، باعث حذف این عدد از کاندیداهای ستون و ردیف مجاورش شده.
بدین ترتیب، این مناطق تحت تاثیر اضافه شدن عدد 5، نیاز به بروزرسانی دارند:
نگران نباشید؛ در عمل این کار به سادگی صورت میگیره و هیچ پیچیدگی خاصی نداره.
قوانین طلایی حل جدول سودوکو
برای حل سودوکوهای درجهی سخت، قاتل و یا بالاتر، علاوه بر تسلط بر روشهای مذکور، به یادگیری قوانین طلایی هم نیاز پیدا خواهید کرد.
قانون 1- خانههای تک کاندیدایی
با این قانون از قبل آشنا هستیم.
در نمونهی بالا، دو خونهی تک کاندیدایی دیده میشه. 4 و 5. میتونیم این کاندیداها رو درون خونههاشون قرار بدیم.
قانون2- جعبههای تک کاندیدایی
زمانی که یک کاندیدا تنها یکبار در یک محدوده (جعبه، ردیف، ستون) تکرار شده باشه، در اون خونه قرار میگیره.
یکبار دیگه به مثال قبل توجه کنید:
کاندیدای 6، تنها یکبار در این محدوده تکرار شده؛ بنابراین، اون خونه (بالا-وسط) جایگاه صحیح این عدد هست.
قانون3- جعبهی مدعی
زمانی که یک کاندیدا تنها در یک ستون یا ردیفِ یک جعبه وجود داشته باشه، میتونیم مدعی بشیم که عدد اون کاندیدا حتما در اون ستون یا ردیف و داخل جعبه قرار میگیره.
به مثال زیر توجه کنید:
در این مثال، کاندیدای 1 تنها در ردیف بالایی جعبه وجود داره. این بدین معناست که این کاندیدا باید یکجای دیگه هم تو این ردیف تکرار شده باشه:
مطابق این قانون میتونید 1 رو از خونههای خارج مربع (در این ردیف) حذف کنید. با حذف 1 از خونهی سمت راستی، تنها یک کاندیدا باقی میمونه (7) و خونه حل میشه.
همچنین از این قانون میتونید در حین کراسهچینگ هم استفاده کنید. مثلا در اینجا ما جعبهی سمت راستی رو برای عدد 1 کراسهچینگ کردیم:
با درنظر گرفتن قانون مذکور، میفهمیم که عدد یک در یکی از دوخونهی بالایی جعبهی سمت چپی قرار داره و نمیتونه در خونهی سمت راستی قرار بگیره. پس ردیف بالایی جعبه رو خط میزنیم و به این ترتیب فقط یک جایگاه برای عدد یک باقی میمونه.
قانون4- جفت
زمانی که دو تا خونه که در یک محدوده (جعبه، ردیف یا ستون) قرار دارن، دو کاندیدای یکسان داشتن؛ میتونید اون دو کاندیدا رو از کاندیداهای خونههای دیگهی اون محدوده حذف کنید.
به ردیف دوم جدول توجه کنید:
دو تا از خونههای این ردیف، دارای کاندیداهای یکسان هستن – 67. یعنی اینکه اگه یکی از خونهها 6 باشه، دیگری میشه 7 و بالعکس. پس میتونیم بگیم که در این ردیف عددِ هیچ خونهای نمیتونه 6 یا 7 باشه و این دو کاندیدا رو از سایر خونههای این ردیف حذف میکنیم.
با حذف 6 از کاندیدای 69، فقط 9 به عنوان کاندیدا باقی میمونه و به این ترتیب خونه حل میشه.
*در قانون جفت، دو خونه دقیقا باید دارای دو کاندیدا باشن، نه بیشتر. مثلا در نمونه بالا، اگر یکی از خونه ها 679 میبود، دیگه نمیشد این قانون رو روش اعمال کرد.
قانون5- سهتاییها
سه تا خونهی یک محدوده (جعبه، ردیف یا ستون)، یک گروه سهتایی به شمار میان، هرگاه:
- هیچ کدومشون بیش از سه کاندیدا نداشته باشن.
- کاندیداهاشون تکمیل باشه، یا اینکه زیرمجموعهای از مجموعهی اصلی به حساب بیان. (در ادامه توضیح میدم!)
میتونید اعدادی رو که در گروه سهتایی تکرار شده، از سایر کاندیداهای اون محدوده حذف کنید.
ردیف چهارم جدول رو ببینید:
به سه خونهای که دارای کاندیداهای 23، 23 و 234 هستن توجه کنید. این سهخونه یک دستهی سهتایی رو میسازن.
به 234، یک گروهِ پُر و به 23، زیر مجموعه گفته میشه. زیر مجموعه از این جهت که همهی اعضاش (2 و 3)، داخل کاندیدای اصلی و پر، وجود داره.
برای اینکه مطمئن بشیم این سه خونه یک سهتایی رو میسازن، دو حکم بالا رو بررسی میکنیم:
اولا هیچکدوم از این سه تا خونه، تعداد کاندیداهاشون بیشتر از سه تا نیست و دوم اینکه همگی یا کاندیداهاشون تکمیل هست (234)، یا اینکه زیرمجموعهای از کاندیدای اصلی هستن (23). پس با اطمینان میتونیم بگیم این سه خونه یک سهتایی رو تشکیل میدن.
با این حساب، میتونیم 2، 3 و 4 رو از سایر کاندیداهای این محدوده حذف کنیم. با این کار، خونهی سومی و آخری تک کاندیدایی و حل میشن.
″پیدا کردن دستههای سهتایی مثل این، ارزش زیادی داره. در مثال بالا، علاوه بر به کار گیری این روش، میتونستیم از قانون4 – جفت، هم استفاده کنیم؛ ولی در اون صورت فقط یکی از دو خونه حل میشد..
با به کارگیری روش سهتایی، بعد از پیداکردن عددِ دوتا از خونهها (سومی و آخری)، میتونیم دوخونهای رو که دارای کاندیدای 23 هستن (چهارمی و پنجمی)، یک جفت در نظر بگیریم و این دو کاندیدا رو از خونهی 234 حذف کنیم. به این ترتیب فقط عدد 4 باقی میمونه و خونه حل میشه!
*در قانون سهتاییها، حتما لازم نیست که کاندیداها پشتسر هم و یا با نظم خاصی قرار گرفته باشن.
حتی دستهی سهتایی بدون وجود یک گروه سهتایی کاندیدا هم تشکیل میشه. این سه گروه کاندیدا رو در نظر بگیرید:
13 16 36
هر سه گروه، زیر مجموعهی دستهی بزرگترِ 136 هستن و یک گروه سهتایی رو تشکیل میدن. به بیان دیگر، هر سه عددِ 1، 3 و 6 در این سه خونه قرار میگیرن و خارج از اون، جایی ندارن. پس میتونیم این سه عدد رو از سایر کاندیداهای محدوده حذف کنیم. پیدا کردن چنین سهتاییهایی کار نسبتا مشکلی هست؛ در ابتدا بهتر اینه که دنبال سهتاییهای سه-کاندیدایی بگردید.
پس در مجموع قانون رو به این صورت بازنویسی میکنیم:
دو/سه خونهی یک محدوده، یک سهتایی (یا دوتایی) به شمار میان، هرگاه:
هیچ کدومشون بیش از n کاندیدا نداشته باشن.
کاندیداهاشون تکمیل باشه، یا اینکه زیرمجموعهای از مجموعهی n–کاندیدایی به حساب بیان.
*بعضی وقتها ممکنه یک خونهی تک کاندیدایی هم باعث ساخته شدن یک گروه سهتایی بشه.
در مثال روبرو، کاندیداهای 2، 23 و 26 یک سهتایی رو میسازن. میتونید دو حکم بالا رو در موردشون بررسی کنید.
بنابر قانون میتونیم 2، 3 و 6 رو از کاندیداهای خونههای این ستون حذف کنیم و با این فقط 8 برای خونهی پایینی باقی میمونه.
همونطور که میدونید n میتونه هر عددی رو قبول کنه؛ بنابراین قانون فوق در مورد دستههایی چهارتایی (و حتی بیشتر) هم صدق میکنه.
سه شرط کلیدی برای موفقیت در حل سودوکو
دقت و اطمینان: هرگز تا مطمئن نشدید، عدد یا کاندیدایی رو داخل خونه ننویسید.
تکمیل: همیشه قبل از به کارگیری روش های پیشرفته، یکبار خونهی خالی رو کراسهچینگ کنید.
بروزرسانی: به محض اضافه کردن یک عدد، کاندیداهای محدودهی اون خونه رو بروزرسانی کنید.
مراحل کلی حل جدول سودوکو
اینها مراحلی هستند که میتونید برای حل سودوکوهای سخت به کار بگیرید:
یک مرحله اسلایسینگ انجام بدید، برای حل خونههای سادهی جدول.
کل جدول رو، جعبه به جعبه کراسهچینگ کنید. سپس با انجام مدادکاری، کاندیداهای همهی خونههارو بنویسید.
جدول رو با دقت برای پیدا کردن موارد زیر بررسی کنید:
خونههای تک کاندیدایی – به سرعت حل کنید
کاندیداهای انحصاری – این هارو هم به سرعت حل کنید
جعبهی مدعی – کاندیدای مذکور رو از ستون یا ردیفش حذف کنید.
جفتها – دو کاندیدای جفت رو از سایر کاندیداهای محدوده حذف کنید.
سهتاییها – n تا کاندیدایی رو که یک گروه رو تشکیل دادن، از سایر کاندیداهای محدوده حذف کنید.
هر وقت عددی رو درون خونهای قرار دادید، بلافاصله کاندیداهای جعبه، ردیف و ستون اون عدد رو بروزرسانی کنید..
با از بروزرسانی کردن کاندیداها، از نو قوانین رو بررسی کنید تا ببینید چه اعدادی تازهای میتونن داخل خونهها قرار بگیرن.
هرگز حدس نزنید! (مگر زمانی که کمتر از 12 تا خونه باقی مونده بود؛ چارهای نبود و مطمئن شدید که باید این کارو انجام بدید!)
از حل سودوکو لذت ببرید!
آموزش های بیشتر در مورد سودوکو:
1- برای یادگیری سودوکو ویدیو در" 10 دقیقه سودوکو را یاد بگیرید" را مشاهده کنید.
2- چگونه یک سودوکوی سخت را حل کنیم؟ (کلیک کنید)
3- مقاله در خصوص مزایای حل جدول سودوکو بخوانید. (کلیک کنید)
تصویری از نمای بازی:
شروع بازی
کلمات کلیدی : بازی | بازی آنلاین | سودوکو | بازی سودوکو | بازی آنلاین سودوکو | سرگرمی | تفریح و سرگرمی | بازی ریاضی | | یادگیری سودوکو | جدول سودوکو| سودوکو آنلاین | آنلاین جدول سودوکو |
- سودوکو چیست؟
- قوانین جدول سودوکو چیست؟
- جدول سودوکو برای چه افرادی مناسب است؟
- سودوکو چه تاثیری بر یادگیری دارد؟
-
سودوکو چیست؟
سودوکو یک نوع جدول است که قوانینی دارد و با اعداد تکمیل می شود. در این مطلب شما می توانید به صورت آنلاین سودوکو حل کنید.
-
قوانین جدول سودوکو چیست؟
سودوکو 4 شرط اصلی و ساده دارد که در این مطلب بیان شده اند. در صورتی که مایل به یادگیری سودوکو هستید این مطلب را بخوانید.
-
جدول سودوکو برای چه افرادی مناسب است؟
این جدول در سه حالت ساده، متوسط و سخت در دسترس است. آموزش ها را ببینید و متناسب با خواسته خود سطح بازی را انتخاب کنید.
-
سودوکو چه تاثیری بر یادگیری دارد؟
حل جدول سودوکو تمرینی است برای مغز و طبق پژوهشی که انجام شده است بر آلزایمر هم تاثیر میگذارد. مقاله کامل را از اینجا بخوانید.
منبع: سودوکو
» چگونه یک سودوکوی سخت را حل کنیم؟
» بازی جدول سودوکو سایت تیزلند
» حل جدول و سودوکو چطور و چقدر مغزتان را جوان تر می کند؟
» در 10 دقیقه سودوکو را یاد بگیرید
» بازی آنلاین دومینو
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
خانم علی برزگر
آقای سعید حسین ع
خیلی جالبه
خانم سادات
ممنونم از سایت خوبتون
آقای سید محمد مهدی حسینی
بسیار بازی عالیه میخواستم بدونم خودمونم میتونیم جدول سودوکو درست کنیم یا نه؟
خانم زهره سادات میرعارفین
سلام ممنون از توضیحات خوبتان آیا مسابقه سودوکو هم برگزار میشه؟ به صوزت کشوری و جهانی؟
پاسخ سرزمین تیزهوش ها :
سلام دوست عزیز، نخستین مسابقه ملی سودوکو در در سال 86 در جهان برگزار شد
آقای ایوب علی دوست
ریاضی زیباست
خانم مبینا
بازی خوبی بود دستتون درد نکنه
خانم رضوانی
سلام اگه میشه جدول های سودوکوی بیشتری بذارید.دختر من خیلی علاقه داره.هروز سایت شما را نگاه می کند تا ببیند سودوکوی جدید گذاشتید یا نه.
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟