روشهای جذب دانشآموز در مدارس غیر دولتی
تحصیل در مدارس غیر دولتی به مهمترین اولویت هر دانشآموزی تبدیل شده است. در این میان تعداد بیشمار مدارس غیر دولتی انتخاب را برای والدین و دانشآموزان دشوار میکند. کافی است نگاهی به فهرست مدارس غیرانتفاعی تهران در تیزلند داشته باشید تا اهمیت رقابت بین مدارس را بیشتر درک کنید. در این عرصه رقابتی یکی از دغدغههای بزرگ مدیران و موسسان مدارس غیر دولتی این است که چهرۀ خوبی از مدرسه خود در میان والدین به نمایش بگذارند.
با توجه به کیفیت خدمات و امکانات آموزشی موجود در این مدارس طبیعی است که هر مدیری آرزو میکند بیشترین تعداد دانشآموز را در مدرسه خود داشته باشد. روشهای مختلفی برای جذب بیشتر دانشآموز به مدارس غیردولتی وجود دارد که مدیران میتوانند با کمی هوشمندی و دقت و با بهرهگیری از این روشها محبوبیت مدارس خود در منطقه را بهطور قابل توجهی ارتقا دهند. به عنوان مثال استفاده از بستههای تبلیغاتی تیزلند میتواند به عنوان روشی موثر در معرفی شود. گذشته از اینکه شما از چه روشهایی برای جذب بیشتر دانشآموز به مدرسه خود استفاده میکنید، باید به این اصل کلیدی توجه داشته باشید که مهمترین عامل در محبوبیت یک مدرسه تطابق شرایط و ویژگیهای آموزشی آن با فاکتورها و پارامترهای مورد نظر والدین است. بنابراین اینکه بدانید والدین در انتخاب مدرسه برای فرزند خود به چه نکات و اصولی توجه میکنند، شما را چند گام به موفقیت در جذب دانشآموز نزدیکتر میکند. در ادامه همراه ما باشید تا بهترین روشهای جذب دانشآموز به مدارس غیردولتی را با هم مرور کنیم.
در دنیای امروز ما که دیجیتال و تکنولوژی حرف اول را میزند، استفاده از روشهای هوشمند جهت تبلیغات مدرسه و برندسازی آن روشی موثر برای جذب دانشآموز است. برندسازی ضمن اینکه جایگاهی منحصربهفرد به مدرسه شما میبخشد، رسالت و ارزشهای بنیادین آن را برای والدین کاملا آشکار میسازد.
برندسازی مدرسه
اصل اولیه در تبلیغات مدارس برندینگ یا برندسازی مدرسه است. این عنوان را میتوان به معنای هویت دادن به مدرسه معرفی کرد. در دنیای امروز ما که دیجیتال و تکنولوژی حرف اول را میزند، استفاده از روشهای هوشمند جهت تبلیغات مدرسه و برندسازی آن روشی موثر برای جذب دانشآموز است. برندسازی ضمن اینکه جایگاهی منحصربهفرد به مدرسه شما میبخشد، رسالت و ارزشهای بنیادین آن را برای والدین کاملا آشکار میسازد. همین امر موجب افزایش اعتماد و محبوبیت مدرسه میشود. در جهت برندسازی مدرسه اقدامات زیر میتواند کارساز و مفید واقع شود:
- طراحی وبسایت اختصاصی برای مدرسه
- داشتن اینستاگرام و قرار گرفتن در جمع نوجوانان
- شرح کامل اخبار مدرسه به والدین از طریق فضای مجازی
- بهرهگیری از سایتها و ابزارهای کاربردی جهت تولید محتوا در سایت و کانلهای مجازی دیگر
- طراحی لوگوی مدرسه (در طراحی لوگو به تطابق و همخوانی آن با خصوصیات مدرسه توجه شود)
- شرح داستان تاسیس و راهاندازی مدرسه با بیانی جذاب و خلاقانه و انتشار آن در فضای مجازی
- استفاده از سامانه پیامکی جهت گزارش وضعیت تحصیلی دانشآموزان به اولیا
مجموعۀ این عوامل در کنار هم ضمن افزایش برندسازی مدرسه موجب ایجاد تعاملی اثربخش و صمیمانه بین والدین و کادر اداری و آموزشی مدرسه میشود. یادآوری رویدادها، اعلام تعطیلی مدارس، یادآوری تاریخ امتحانات، اعلام نتایج آزمون و زمان دریافت کارنامه، اطلاعات مربوط به پرداخت شهریه و هزینه رفتوآمد به مدرسه از جمله موارد مهمی است که انتقال آن به والدین از طریق راههای ارتباطی بالا کاملا آسان و راحت است.
استفاده از امکانات و برنامههای آموزشی هدفمند
اصل دوم در تبلیغات مدارس بهرهگیری از برنامههای آموزشی هدفمند در مدرسه است. همه ما میدانیم که امروزه دیگر افزایش یادگیری و مهارت در امور درسی تنها دغدغه و اولویت والدین در آموزش فرزندان نیست. ارتقای توانمندیها و مهارتهای شناختی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دانشآموزان به اندازه یادگیری مطالب درسی برای والدین اهمیت دارد. به همین منظور میتوان با هدفمند کردن برنامههای آموزشی و گنجاندن این اولویتهای در برنامههای درسی و آموزشی، ضمن جلب رضایت والدین و دانشآموزان، کیفیت خدمات آموزشی خود را در بین مدارس ارتقا داد.
استفاده از کادر مجرب و متخصص
کادر اداری و آموزشی یک مدرسه را باید مهمترین نمایندگان آن مدرسه دانست که با نحوه عملکرد خود چهره واقعی یک مدرسه را به نمایش میگذارند. والدین دوست دارند فرزند خود را در مدرسهای ثبتنام کنند از بهترین و متخصصترین کادر آموزشی برخوردار باشد. به همین دلیل استفاده از معلمان برجسته و متخصص که ضمن داشتن تسلط بر مطالب درسی توانایی برقراری رابطهای دوستانه و صمیمانه با دانشآموزان داشته باشند، میتواند امتیازی بزرگ برای مدرسه به حساب آید.
بخش دیگری از این کادر مجرب را روانشناس و مشاور یک مدرسه تشکیل میدهد که بودن آن در مدرسه میتواند موهبتی بزرگ باشد. والدین انتظار دارند در مدرسه ضمن پرداختن به امر یادگیری دانشآموزان، به مسائل روانشناختی و روحی و روانی آنها هم پرداخته شود. بنابراین استفاده از مشاور و روانشناسی متخصص و ماهر میتواند فاکتوری اثربخش و کارآمد در تبلیغات مدارس محسوب شود.
بیشتر بدانید: روشهای جدید برای تبلیغ مدرسه و جذب دانشآموز
هوشمندسازی مدارس
استفاده از روشهای سنتی آموزش در مدارس را باید بزرگترین نقطه ضعف آنها دانست که موجب کاهش اعتبار و ارزش مدرسه در میان والدین و دانشآموزان میشود. در عصر جدید که آموزش و یادگیری در میری جدید در حال حرکت است، روشهای سنتی را میتوان به عنوان روشهای منسوخ یادگیری معرفی کرد که تنها منجر به از دست رفتن سرمایه و عمر افراد میشود. در این میان هوشمندسازی مدارس و استفاده از تجهیزات و روشهای هوشمند در یادگیری، عاملی موثر در تبلیغات مدارس است که ضمن افزایش اعتماد و اعتبار فرصت را برای یادگیری موثر و کارآمد دانشآموزان فراهم میکند.
برگزاری آزمون ورودی
جذب دانشآموز از طریق برگزاری آزمون ورودی میتواند مزیت رقابتی برای مدارس داشته باشد. به ویژه اگر این آزمون ورودی از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و قبولی در آن به معنای بهرهمندی از امکانات خوب آموزشی باشد.
ارتقای بخش آموزش آنلاین در مدرسه
همه ما میدانیم که آموزش آنلاین به بخش جداییناپذیر مدارس تبدیل شده است. به همین منظور افزودن پلتفرمهای باکیفیت جهت آموزش آنلاین که ضمن نداشتن قطعی از پشتیبانی خوبی هم برخودار باشد، یک امتیاز ویژه برای مدرسه محسوب میشود. از طرفی تهیه تجهیزات آموزش آنلاین میتواند آموزشهای ارائه شده به دانشآموزان را در فضای آنلاین به طور قابل توجهی ارتقا دهد. همچنین رعایت بایدها و نبایدهای آموزش آنلاین نظیر حضور به موقع و منظم معلم و حفظ انرژی و شادابی در هنگام تدریس از دیگر فاکتورهای موثر در ارتقای بخش آموزش آنلاین مدارس است که موجب جذب بیشتر دانشآموزان میشود.
داشتن یک برنامه تابستانی جذاب و خلاقانه
بسیاری از مدارس جهت افزایش جذب دانشآموز اقدام به برگزاری کلاسهای درسی در تابستان میکنند. از آنجایی که والدین و دانشآموزان استقبال خوبی از کلاسهای درسی در فصل تابستان نمیکنند، این برنامه میتواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد. برخلاف آن برگزاری کلاسهای جذاب و خلاقانه با فضایی شاد و هیجانانگیز که ضمن توجه به روحیه و خلقیات دانشآموزان بتواند فرصت یادگیری در تابستان را برای آنها فراهم کند، روشی موثر در تبلیغات مدارس خواهد بود.
بیشتر بدانید: نکات طلایی برای طراحی بنر مدرسه
جمعبندی
تبلیغات مدارس و افزایش جذب دانشآموز یکی از چالشهای بزرگ مدیران و موسسان مراکز غیر دولتی است. توجه به انتظارات والدین از امکانات آموزشی مدرسه و بهرهگیری از روشهای موثر جهت تبلیغات مدارس میتواند عاملی تاثیرگذار در افزایش جذب دانشآموزان به مدارس غیر دولتی باشد. ما در این مقاله تلاش کردیم بهترین و کارآمدترین روشها در افزایش جذب دانشآموز در اختیار شما قرار دهیم. تجربیات شما در این مورد میتواند تکمیلکننده بحث ما باشد.
» مدارس غیردولتی کمبود معلم ندارند
» معلمان مدارس غیردولتی چگونه میتوانند گواهینامه صلاحیت حرفهای بگیرند؟
نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟