سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

9 مادۀ غذایی برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها کد مطلب : 9373 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

9 مادۀ غذایی برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها

بدون شک همه ی والدین دوست دارند فرزندانشان جزو شاگرد اول های کلاس باشد. البته برای شاگرد اول بودن شرایط متعددی نیاز هست که تغذیۀ سالم و درست از مهمترین آنهاست.

. . . . . . . . . . . . .

در واقع داشتن تغذیه‌ای متعادل نه تنها برای رشد بدن بچه‌ها بلکه برای سلامت مغز آن‌ها نیز لازم و ضروری است. مواد غذایی خوب باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه و قدرت تمرکز بچه‌ها را بالا می‌برد. مغز نیز مانند هر ارگان دیگر بدن، مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی را جذب می‌کند. در این مطلب 9 مادۀ غذایی مفید را توصیه می‌کنیم که برای افزایش سلول ‌خاکستری مغز مفید هستند.

 

9 مادۀ غذایی برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها

 

ماهی آزاد

ماهی‌ها‌ی چرب مانند ماهی آزاد یکی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و عملکرد مغز مفید هستند. جذب کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت و قدرت ذهنی بچه‌ها کمک کند. توصیه می‌کنیم به جای ساندویچ‌های سوسیس و کالباس و هات داگ و غیره برای بچه‌ها ساندویچ ماهی آزاد با نان گندم کامل آماده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوب پروتئین‌ها است و زردۀ آن کولین قابل توجهی دارد. این مادۀ مغذی برای رشد و بهبود حافظه بسیار مفید است. بهتر است برای صبحانۀ بچه‌ها تخم مرغ یا املت حاوی سبزیجات آماده کنید.

کرۀ بادام زمینی

بچه‌های عاشق کرۀ بادام زمینی هستند. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک میان عدۀ حاوی ویتامین E بهره مند شد. ویتامین E آنتی اکسیدان محافظ غشای سلول‌های عصبی است. کرۀ بادام زمینی همچنین حاوی تیامین و گلوکز است که اولی برای مغز مفید بوده و دومی انرژی زا است. می‌توانید روی میوه‌هایی مانند سیب یا موز از این کره زده و به بچه بدهید. البته حواستان باشد که فرزندتان جزو کودکان آلرژیک به این مواد غذایی نباشد.

غلات کامل

غلات کامل مانند نان‌ها و غلات صبحانه تامین کنندۀ گلوکز هستند که منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می‌شود. غلات کامل همچنین حاوی ویتامین B هستند که برای دستگاه عصبی مفید است. توصیه می‌کنیم در هر وعدۀ غذایی به بچه‌ها نان‌های تهیه شده از غلات کامل داده شود.

توت ها و بری ها

فصل توت انواع آن را خریداری کرده و به بچه‌ها بدهید. توت‌ها به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می‌کنند. این میوه‌های ریز و خوش طعم سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های دیگر هستند. دانه‌های ریز داخل توت‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3‌ها هستند که برای مغز مفید است. توت فرنگی، بلوبری، تمشک، شاه توت، توت سفید و غیره حاوی مواد مغذی زیادی هستند که برای بچه‌ها مفید و لازم است. همچنین می‌توانید در تهیۀ انواع اسموتی‌ها از توت‌ها استفاده کنید و یا از آن‌ها برای تهیۀ دسرهای سالم بهره ببرید.

لوبیاها

انواع لوبیاها شهرت زیادی در بهبود سلامت قلب دارند. اما ارزش این مواد غذایی فراتر از این حرف‌ها است. لوبیاها برای مغز بچه‌ها نیز مفید هستند چون، به واسطۀ دارا بودن پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی انرژی خوبی به مغز می‌رسانند. برخی از انواع لوبیاها مانند لوبیا چیتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که برای رشد و بهبود عملکرد مغز لازم هستند. توصیه می‌کنیم به سالاد بچه‌ها لوبیا اضافه کنید و بدانید که خوراک لوبیا نیز انتخاب مناسبی است.

سبزیجات رنگی

سبزیجات رنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و غنی‌تر هستند. این سبزیجات برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند. توصیه می‌کنیم سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدوحلوایی، هویج، اسفناج و غیره را وارد برنامۀ غذایی بچه‌ها بکنید. می‌توانید از این سبزیجات در تهیۀ سوپ‌ها یا اسپاگتی بیشترین استفاده را بکنید. سالاد کاهو به همراه هویج، گوجه فرنگی، ذرت، کلم قرمز و غیره نیز انتخاب مناسبی است. البته باید کمر همت ببندید و انواع ترفندها و تکنیک‌ها را به کار بگیرید تا این قبیل سبزیجات مفید را به خورد بچه‌ها بدهید. بهترین کار تهیۀ فینگرفودها و تزیین زیبای سالادها است تا بچه‌ها تشویق به مصرف سبزیجات بکنند.

شیر و ماست

ویتامین B برای رشد‌های مغز، ناقل های عصبی و آنزیم‌ها مفید است و محصولات لبنی منبع خوب این مواد مغذی هستند. شیر کم چرب یا ماست منبع فوق العادۀ پروتئین برای مغز محسوب می‌شوند. محصولات لبنی همچنین منبع ویتامین D هستند که برای نوجوانان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که در این سنین نیاز به ویتامین D بیشتر است. بنابراین لازم است که برای بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش میزان کلسیم و ویتامین D بدن بچه‌ها میانۀ آن‌ها را با محصولات لبنی خوب کنید.

گوشت‌های قرمز کم چرب

گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز آن‌ها در مدرسه کمک زیادی می‌کند. گوشت گاو منبع خوب زینک (روی) نیز محسوب می‌شود که قدرت حافظه‌ۀ بچه‌ها را بالا می‌برد. اگر فرزندی گیاهخوار دارید که لب به گوشت نمی‌زند باید آهن بدن او را با مصرف لوبیاها و سویا تامین کنید. لوبیاها حاوی آهن غیرهم هستند که برای جذب شدن حداکثری نیاز به ویتامین C دارند. بنابراین بهتر است در تهیۀ غذا و خوراک‌ها یا ساندویچ‌ها از میزان زیادی سبزیجات بخصوص فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. توصیه می‌کنیم تا حد امکان از دادن گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره به بچه‌ها اجتناب کنید و آن‌ها را به تغذیۀ سالم عادت دهید.


منبع: تبیان


نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1919 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

با علامه حلی تیزهوشان قبول شو، کلیک کن
شب امتحان
هوپا آکادمی
بسته های آبان و آذر 1401
مجتمع بامداد پارسی