سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

ایجاد انگیزه در معلم برای تغییر و بهبود رویکردهای آموزشی در هند و آمریکا کد مطلب : 7565 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

ایجاد انگیزه در معلم برای تغییر و بهبود رویکردهای آموزشی در هند و آمریکا

یک آموزگار خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ برای ایجاد انگیزه در معلمها چه آموزشهایی لازم است؟ در این گزارش به سراغ دو طرح از هند و آمریکا می رویم که به آموزگاران کمک می کنند تا رویکردهای آموزشی شان را بهتر کنند.

. . . . . . . . . . . . .

معلم‌ها موتور پیشرفت مدارس و عوامل اصلی تغییر هستند به این شرط که بتوانید چارچوب ذهنی مثبتی برای آنها به وجود آورید

آموزگاران در قلب تمام بحثهای مربوط به بهبود کیفیت آموزش و پرورش هستند، اما بازبینی رویکردها و تغییر روشهای آموزشی کار دشواری است. چگونه می‌توان در معلمها انگیزه ایجاد کرد تا از مهارتهایشان به بهترین شکل استفاده کنند؟

ایالات متحده؛ آموزش الهام برانگیز

روشی قدیمی تدریس که در آن معلم پای تخته سیاه می‌ایستد و مواد درسی را به دانش‌آموز تزریق می‌کند، منسوخ می‌شود. این پرسش به میان می‌آید که مدارس چه طور می‌توانند دانش‌آموز را به نقد و تفکر ترغیب کنند؟ یک مدرسه در آمریکا با اجرای طرح آموزش الهام برانگیز می‌خواهد در آموزگار و دانش‌آموز انگیزه به وجود آورد.

این مدرسه که از سطح پیش‌دبستانی تا کلاس هفتم دارد، روش ویژه‌ای برای آموزش دارد: در اینجا نقش اصلی را تنها آموزگار بازی نمی‌کند، بلکه دانش‌آموز نیز نقش دارد. نقش آموزگار، نقش تسهیل کنننده است؛ یعنی کسی که به دانش‌آموز کمک می کند تا از توانایی‌های خود به بهترین نحو استفاده کند.

دبورا دانتزلر ویلیام، مدیر مدرسه می‌گوید: «تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه ما، دانش‌آموزان با استعدادی هستند که طبیعتی کنجکاو دارند. تصمیم گیریهای ما در مدرسه بر همین اساس است. می‌بینیم که برای این دانش‌آموزان چه چیزی بهتر است؟ چطور می‌شود به آنها نشان داد که برایشان احترام قائل هستیم؟ چه‌طور می‌توانیم کاری کنیم که به حرف بیایند و آن چه می گویند مهم‌ترین چیز در کلاس درس باشد؟»

در این برنامه که آموزش الهام برانگیز نام دارد، در هر کلاس گروه‌های کوچک دانش‌آموزان با چند معلم کار می‌کنند. در اینجا بچه‌های کودکستان هم مثل بزرگسالان و شهروندان آینده در نظر گرفته می‌شوند. در واقع معلم خودش را هم سطح دانش‌آموز قرار می‌دهد و حق دانش‌آموز در تصمیم‌گیری درباره روش یادگیری را به رسمیت می‌شناسد تا فضای اطمینان و احترام متقابل بوجود بیاید، در نتیجه دانش‌آموز خود را در کار یادگیری مسئول می‌داند و به بهترین شکل تلاش خواهد کرد.

بازنگری از سوی معلم و دانش‌آموز بخش اصلی این طرح است: معلم از دانش‌آموز می‌خواهد که کار خودش را ارزیابی و مدرسه هم از معلم می‌خواهد که نتیجه کارش را بررسی کند و نقاط ضعف و قوت ش را بشناسد. در این میان نقش معلم از همه برجسته تر است، زیرا او باید موضوع درس و روشهای آموزشی‌اش را بطور مرتب بیازماید.

جان برگ، آموزگار کلاس اول این مدرسه می‌گوید: «این روش آموزشی به من کمک کرد از چارچوب افکار قراردادی بیرون بروم، و بگونه ای تدریس کنم که حس می‌کردم بهتر است. وقتی دانش‌آموز احساس کند که کسی نگرانش است، احساس کند که در کار یادگیری با آموزگار، نقشی برابر دارد و دیدگاه و نظر او هم مهم است، احساس امنیت می کند، جسارت پیدا می کند و بی باک می‌شود.»

هند؛ معلم، عامل اصلی دگرکونی در آموزش

انگیزه، در کار آموزش بسیار اهمیت دارد. اما در بسیاری از کشورهای در حال رشد، تعهد آموزگاران به کار خودشان بسیار کم است. برای مثال در هندوستان هر روز از هر چهار معلم یکی سر کارش نمی رود. بیش از سیصد میلیون کودک در کشورهای در حال رشد در مدارس ثبت نام کرده‌اند اما آنها چیزی یاد نمی‌گیرند. آموزگار می‌تواند مهم‌ترین نقش را برای حل این مشکل داشته باشد. اما از سوی دیگر، آموزگاران در عمل هیچگاه انگیزه و امکانات لازم را ندارند.

برنامه نوآوری مدرسه و معلم برای رسین به نتیجه بهتر آموزگارانی را که اولین جرقه های ابتکار و تعهد را بروز می‌دهند، پیدا می کند، با آنها شبکه‌ای محلی می‌سازد تا ایده‎های آنان و روش‌های جدید آموزشی‌شان، در کلاس های درس دیگران به کار برده شود.

شارات کومار جیوان، بنیانگذار این طرح می گوید: «همه، آموزگار را فراموش کرده‌اند. اغلب او را بخشی از مشکل می‌بینیم و نه بخشی از راه حل. ما می‌خواهیم این تصویر را تغییر دهیم و به معلمها اعتماد به نفس واقعی بدهیم که به جلو گام بردارند و پیشرو تحول در حرفه شان باشند.»

در مجموع دوازده هزار معلم عضو شبکه آموزشی این طرح هستند که در آموزش نیم میلیون کودک در ایالت‌های مختلف هند و هم چنین در اوگاندا نقش دارند. معلم‌هایی که در شبکه‌های محلی ازن طرح فعالیت می‌کنند، از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه با هم ارتباط دارند. با کمک این طرح، آموزگاران می‌توانند ایده‌های جدید و خلاقانه پیدا کنند و در کلاس درس به کار ببرند.

شارات کومار جیوان، بنیانگذار طرح می گوید: «معلم‌ها موتور پیشرفت مدارس و عوامل اصلی تغییر هستند به این شرط که بتوانید چارچوب ذهنی مثبتی برای آنها به وجود آورید تا احساس کنند می توانند نقشی در دگرگونی داشته باشند. اگر چنین شود تغییرات عظیم ممکن می‌شود.»



تبلیغات:

منبع: یورونیوز


نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1718 را در این کادر وارد کنید:


تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

آکادمی ویموند
موسسه علامه حلی
دبستان و پیش دبستان ایران دخت
مجتمع آموزشی سیمای فرهنگ
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم