سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

تاثیر آموزش مجازی بر میزان اضطراب دانش آموزان کد مطلب : 10802 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

تاثیر آموزش مجازی بر میزان اضطراب دانش آموزان

در این مقاله به بررسی میزان اضطراب دانش آموزان در آموزش مجازی، عوامل موثر بر آن و نقش والدین و معلم ها در این راستا پرداختیم.

. . . . . . . . . . . . .

شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه آموزش ایجاد کرده است، تغییراتی که هنوز در حال شناخت آن‌ها هستیم. یکی از آن‌ها وضعیت سلامت روان دانش‌آموزانی است که حالا بیشتر زمان تحصیل را در خانه و فضای مجازی سپری می‌کنند. اگر چه با مجازی شدن آموزش، خیال خانواده‌ها از بابت کرونا و خطر سرایت بیماری به فرزند دلبندشان کمتر گردید و شبکه آموزش صدا و سیما و آموزش، اپلیکیشن‌های مختلف و یا سایت‌های مختلف مثل اسکای روم، ادوب اکانت و... راه‌اندازی شد؛ اما این بار تهدید سلامت جسم ،روح و روان بچه‌ها را به همراه داشت.

عوامل موثر بر میزان اضطراب دانش‌آموزان

در هر دانش‌آموز با هر بار استرس میزان هورمون کورتیزول در خون بالا می‌رود، قند خون تنظیمش مختل می‌شود، چربی‌های شکمی افزایش می‌یابد و ناراحتی‌های گوارشی جسمی و بی‌خوابی افزایش پیدا می‌کند. یکی از عواملی که سلامت روح و روان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، افزایش میزان اضطراب در بین دانش‌آموزان است که البته میزان آن با توجه به عواملی همچون سن، جنسیت، تیپ شخصیتی، پایه تحصیلی، محیط خانواده وامکانات آن، حتی نوع آموزش و میزان مهارت دبیران و معلمان، نوع تسهیلاتی که در دسترس هست و بسیاری از عوامل دیگر آن را تحت شعاع قرار می‌دهد .

به عنوان مثال دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، به‌خصوص آن‌هایی که تجربه مدرسه حضوری نداشته‌اند و بخاطر این که تجربه اولین حضور آن‌ها در فضای رسمی آموزشی است، دچار مشکلات زیادی در طول آموزش آنلاین بودند. علاوه بر نداشتن اعتماد به نفس کافی، استرس و ترس از محیط آموزشی آنلاین، با توجه به این که تماس چهره‌به‌چهره، ارتباط با هم کلاسی‌ها و افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان برای آن‌ها وجود ندارد.

 

اضطراب کودکان در فضای آنلاین

 

از آن جایی که محیط مدرسه بعد از خانواده، به عنوان دومین محیطی است که کودک باید از وابستگی‌ها نسبت به خانواده رها شود و در آن آموزش ببیند، آغاز مدرسه به صورت حضوری برای کودکان اول ابتدایی به صورت رسمی پر از تنش و اضطراب است؛ اما این شیوه آموزش آنلاین برای خیلی از دانش‌آموزان اضطراب‌آورتر است و تنها خاص کلاس اولی‌ها نیست، یعنی سایر پایه‌ها به‌خصوص پایه‌های هفتم و یا دهم متوسط را شامل می‌شود.

همین‌طور عوامل دیگری چون نحوه ارسال مطالب، حجم مطالب ارسالی، سرعت اینترنت و نحوه گرفتن آزمون‌های آنلاین تستی یا تشریحی نیز در افزایش یا کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان موثر است.

راه‌های کاهش اضطراب فرزندان در آموزش مجازی

حال این سوال پیش می‌آید که در شرایط حاضر با توجه به بیماری کرونا و متفاوت شدن شیوۀ آموزش، برای کاهش میزان اضطراب فرزندان چه کار باید کرد؟ برای پاسخ به این سوال تاثیر نقش والدین و معلمان جداگانه بررسی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر آموزش آنلاین بر انزوای کودکان

 

نقش والدین در شرایط آموزش مجازی

به اعتقاد کارشناسان و بسیاری از مسئولان آموزشی، والدین نباید به بهانه مسئولیت ذاتی و حرفه‌ای آموزش و پرورش در فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی، نقش مهم خودشان در فرآیند آموزشی با ساختار ناگزیر کنونی را نادیده بگیرند و به آن کم‌ توجه باشند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درک احساسات و نگرانی‌های کودکان و نوجوانان و بوجود آوردن شرایطی برای ابراز احساسات آنان و صحبت کردن در جمع خانوادگی و مدیریت رفتار خودشان در انتقال احساسات و هیجانات

• داشتن یک برنامه منظم روزانه خانوادگی در خواب و تغذیه

• هماهنگی پدر و مادردر آموزش و تربیت فرزندان

• داشتن ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس کودکان به کارهای دیگر

• آشنایی با سواد علمی و رسانه‌ای و فراهم کردن ابزار و فناوری‌های لازم

• مراقبت و کنترل فرزندان در برابر آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی) غیر فعال کردن فیلترشکن و استفاده از نرم افزارهای مراقبتی)

• ایجاد محیطی آرام و امن و مناسب برای یادگیری بدون استرس و اضطراب، نظارت بر فعالیت‌ها و پیگیری برنامه‌های آموزشی مدرسه و شبیه‌سازی محیط خانه به محیط مدرسه

• کنترل و نظارت بر فعالیت‌ها و پیگیری برنامه‌های آموزشی مدرسه در منزل (حضور با کیفیت در کنار دانش‌آموز به عنوان چراغ راهنما در مواقع لزوم به‌خصوص در پایه‌های ابتدایی و کم کردن همراهی‌ها به‌تدریج(

• مراقبت و کنترل فرزندان در زمان برگزاری آزمون‌های مجازی ارتباط موثر با معلم، مشاور و عوامل مدرسه در جهت مشارکت‌جویی در امر آموزش

• توجه به فعالیت‌های ورزشی، پرورشی و فرهنگی_هنری در منزل

• تقویت مهارت‌های زندگی و ترغیب به مسولیت‌پذیری در قبال انجام وظایف شخصی

• تشویق به مطالعه کتاب‌های غیردرسی (در صورتی که هنوز کامل خواندن و نوشتن را یاد نگرفته است، خودتان برای او کتاب‌های کوتاه داستانی مناسب سنش را بخوانید و اجازه بدهید خودش کلماتی را که می‌شناسد، بخواند.)

• توجه به حاضر بودن فرزند در کلاس‌های مجازی

• توجه بیشتر به تکالیف عملی دانش‌آموز

• ایجاد ارتباط و تعامل با گروه همسال از طریق تماس تصویری، صوتی و تلفن

دکمه: مدارس آنلاین، تهدیدها و فرصت‌های معلم‌ها

نقش معلمان و دبیران در شرایط آموزش مجازی

توجه به این نکته حائز اهمیت است که معلم و دبیر توانمند چالش‌ها را تبدیل به فرصت خواهد کرد و با برنامه‌ریزی دقیق معایبی مثل خستگی دانش‌آموزان، سرعت اینترنت، عدم امکان تعامل رودرو، شیوه‌های ارزیابی و حتی تیپ شخصیتی آن‌ها را مد نظر قرار خواهد داد. او همچنین از مزایایی چون در دسترس بودن قابلیت تکرار، راه‌های مختلف پشتیبانی، شناخت قابلیت‌های دانش‌آموزان و تقسیم کار بین آنان در امر تدریس استفاده و با مشارکت دانش‌آموزان، فضایی برای افزایش انگیزه آنان ایجاد خواهد کرد.

کلیپ‌های منتشر شده از مدارس مختلف خود دلیل و گواه بر این موضوع است. بسیاری از دانش‌آموزان مسئولیت بخش‌هایی از تدریس را به عهده گرفتند و در طول این یک سال و چند ماه آموزش آنلاین، مشارکت دانش‌آموزان بیشتر شد.

تشکیل گروه‌های درسی و افزایش یادگیری مشارکتی در دانش‌آموزان و استفاده از قابلیت‌های مختلف بچه‌ها در امر آموزش

• آشنایی با تکنولوزی‌های آموزشی و شیوه‌های خلاقانه تدریس در فضای مجازی و استفاده از نرم افزارها برای تدریس آنلاین

• آماده کردن فیلم‌های آموزشی و مطالب ضروری مثل توضیحات و تکالیف به صورت پی دی اف

• کم کردن حجم مطالب جدید و قالب‌بندی آن‌ها در یک چهارچوب مشخص و تکرار مطالب قبلی به صورت مکرر

• بارگذاری مطالب بصورت فایل‌های قابل دسترس

• بیان اهداف جلسه تدریس به صورت واضح

• استفاده از مطالب پیش‌فرض و آموخته‌های قبلی دانش‌آموزان

• حضور مستمر در کلاس درس و نظارت بر کار دانش‌آموزان

• دادن بازخورد مناسب نسبت به تکالیف و تمرین‌ها

• متنوع کردن شیوه‌های ارزیابی دانش‌آموزان و محدود نبودن به یک شیوه خاص

• گذاشتن جلساتی با خانواده‌ها با هماهنگی مدیر مدرسه در خصوص شیوه تدریس و شناسایی مشکلات رفتاری، جسمی و روحی وروانی دانش‌آموزان و توضیح روند کار به والدین و فراهم آوردن زمینه‌های ارتباطی لازم اولیا با یکدیگر

• توجه به رده‌های سنی دانش‌آموزان و روان‌شناسی رشد

• توجه به زنگ تفریح و تغذیه دانش‌آموزان مانند زمانی که در مدرسه هستند (در اینجا کلاس درس، اتاق، هال و پذیرایی حیاط و یخچال، دکه مدرسه شده است.)

• تنظیم سطح انتظارات، داشتن انعطاف، ایجاد جو عاطفی مناسب توام با شوخ طبعی و استفاده از انواع شیوه‌های تشویق گروهی و فردی مثلا فرستادن استکیرهای مناسب یا فرستادن صوت و ایجاد فضایی همدلانه

• فراهم آوردن امکان حضور تعداد معدودی از دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌ها در مدرسه به صورت دوره‌ای

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر اضطراب کودکان و دانش‌آموزان در زمان آموزش آنلاین و تاثیری که والدین و افراد آموزشی می‌توانن در جهت کاهش این اضطراب داشته باشند، پرداختیم. فراموش نکنیم که آموزش مجازی دشواری‌های خاص خود را دارد، اما در این شرایط بهترین تصمیم است. در واقع بهترین راه برای حل مسائل و مشکلات، تغییر شرایط نیست، بلکه تغییر خودمان است. آیا شما هم تغییر میزان اضطراب فرزندتان را در این دوره حس کرده‌اید؟


نویسنده مطلب : مهناز سادات آقامیری



مطالب مشابه ومورد توجه بازدیدکنندگان
» در مقابل بی رغبتی کودکان در انجام تکالیف چه کنیم؟

نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1774 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

میم مارکت