سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟ کد مطلب : 8560 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

سلامت و تربیت کودک مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر استرس کودکان و نوجوانان داشته است؟در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تاثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانش آموزان را بررسی می کنیم.

ارتباط موثر والدین با فرزندن
پیشنهاد ویژه: بسیاری از مشکلاتی که با فرزندانمان داریم در واقع به دلیل عدم آگاهی ما پدرها و مادرها از اصول و قوانین ارتباط موثر با فرزندانمان ایجاد شده‌اند. تیزلند دیدن بستۀ آموزشی ارتباط با فرزندان را به شما والدین عزیز توصیه می‌کند.

. . . . . . . . . . . . .

حدود دو ماه است که از شروع سال تحصیلی می‌گذرد؛ اما امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد. شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه آموزش ایجاد کرده است: تغییراتی که هنوز در حال شناخت آنها هستیم. یکی از آنها وضعیت سلامت روان دانش‌آموزانی است که حالا بیشتر زمان تحصیل را در خانه و فضای مجازی سپری می‌کنند. در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تاثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم.

 

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

 

آسیب های فضای مجازی برای کودکان؛ چطور از کودکان در فضای مجازی محافظت کنیم؟

گروهی از محققان انگلیسی حدس می‌زدند که مدارس مجازی و تحصیل از راه دور، باعث افزایش اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود. فرضیه آنها بر این استوار بود که بسیاری از دانش‌آموزان نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده هستند؛ همچنین تعامل فیزیکی کمتری با دوستان دارند و حمایت عاطفی کمتری هم از آنها دریافت می‌کنند؛ بنابراین بیشتر دچار اضطراب می‌شوند.

اما وقتی آنها پژوهش را انجام دادند، فرضیاتشان غلط از آب درآمد. دانش‌آموزان واقعا کمتر دچار اضطراب شدند. علاوه بر این، آنها احساسات مثبتی هم داشتند مانند شادی بیشتر و ارتباط عاطفی محکم‌تر با مدرسه خود.

 

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

 

شیوه انجام پژوهش

مطالعه اخیر بخشی از پژوهشی است که محققان دانشگاه بریستول درباره ارتباط میان استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان انجام داده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش‌ها، پیش از شیوع ویروس کرونا هم در تحقیقات شرکت داشتند. برای تعیین تاثیر قرنطینه، از آنها خواسته شد که در تحقیقات اخیر هم شرکت کنند. بیش از هزار دانش‌آموز دبیرستانی از 17 مدرسه در این تحقیق شرکت کردند.

یافته‌های محققان درباره ارتباط بین مجازی شدن مدارس و اضطراب دانش‌آموزان

یافته‌های این تحقیق را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

54 درصد دانش‌آموزان دختر بین 13 تا 14 ساله پیش از شیوع کرونا و در دوران حضور در مدرسه، در معرض تجربه اضطراب بودند؛ اما این میزان در دوران قرنطینه 10 درصد کاهش یافت.

26 درصد پسران در همین گروه سنی در معرض اضطراب بودند که با مجازی شدن آموزش، این میزان به 18 درصد رسید.

در دوران قرنطینه، میزان افسردگی بین دانش‌آموزان تقریبا ثابت ماند؛ یعنی دختران فقط 3 درصد بیشتر دچار افسردگی شدند و پسران فقط 2 درصد کمتر به افسردگی مبتلا شدند.

بسیاری از نوجوانان گزارش دادند که در دوران قرنطینه و مجازی شدن آموزش، احساس بهتری دارند. پسران بیش از دختران چنین حسی داشتند. بیشترین حس رضایت و شادی را نیز کسانی گزارش دادند که پیش از کرونا کمتر از بقیه، این احساسات را داشتند.

همچنین خیلی از دانش‌آموزان اعلام کردند که ارتباط عمیق‌تری با مدرسه‌شان برقرار کرده‌اند و فرصت بیشتری برای تعامل با معلم‌ها دارند.

در بین دختران، افزایش رضایتمندی و کاهش اضطراب ظاهرا ناشی از افزایش استفاده از فضای مجازی است.

مدارس از این تحقیق چه می‌آموزند؟

 

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

 

 

امیلی ویندال (Emily Widnall)، سرپرست این پژوهش، معتقد است: «در ابتدا ما و بسیاری از کارشناسان سلامت کودک از نتایج این تحقیق تعجب کردیم. اما با تامل بیشتر، درمی‌یابیم که مدارس همواره به‌عنوان منبع اضطراب دانش‌آموزان شناخته می‌شوند. قرنطینه و مجازی شدن مدارس فرصت بی‌نظیری در اختیار ما قرار داده تا درباره تاثیر مدرسه بر وضع سلامت روان دانش‌آموزان مطالعه کنیم.»

ویندال با اشاره به بازگشایی مدارس در دوران کرونا و بازگشت محدود تعدادی از دانش‌آموزان به کلاس درس، معتقد است باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه حضور در مدرسه در دوران پساکرونا و سلامت روان دانش‌آموزان انجام داد. او در این باره می‌گوید: «خیلی مهم است که به‌دقت، سلامت روان و رضایتمندی دانش‌آموزان در بازگشت به مدارس را زیر نظر بگیریم. به احتمال زیاد، با جهش اضطراب مواجه خواهیم بود، به‌ویژه در بین آنهایی که کمتر با فضای مدرسه ارتباط برقرار کرده و با فضای آموزش آنلاین خو گرفته بودند. باید دید چطور می‌توانیم با تغییر فرهنگ حاکم بر فضای مدرسه، سطح سلامت روان دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.»

او با اشاره به تعداد بالای دانش‌آموزانی که با آموزش آنلاین، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند، معتقد است: «شاید فضای مجازی بتواند در دوران پساکرونا و بازگشایی مدارس، همچنان به‌عنوان بخشی از ابزارهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.»

والدین چطور می‌توانند در این شرایط به کودکان و نوجوانان کمک کنند؟

دکتر فرانک گناسی (Frank A. Ghinassi)، مدیر مرکز سلامت روان دانشگاه روتگِرز است. او عوامل افسردگی و اضطراب بین نوجوانان را برمی‌شمرد: «سوء تغذیه، مشکلات اقتصادی، جابه‌جایی مداوم محل سکونت،‌ اختلافات بین والدین، خشونت خانگی، کمبود اعتماد به نفس، مواجهه با قلدری دیگران در مدرسه، انزوای اجتماعی، انتظارات تحصیلی بیش از حد، روابط عاطفی در دوران نوجوانی،‌ بحران هویت و احساس عدم تعلق به جامعه یا خانواده از جمله این عوامل هستند.»

 

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

 

او تاکید می‌کند که ثبات خانه و خانواده، مهم‌ترین عامل برای گذرکردن سالم کودکان و نوجوانان از این مراحل زندگی است. او می‌گوید: «نوجوانان به کسی نیاز دارند که منبع حمایت بی‌قیدوشرط عاطفی باشد: کسی‌که همیشه گوشی برای شنیدن صحبت آنها، بدون قضاوت کردنشان داشته باشد؛ کسی که ارزش آنها را درک کند.»

گناسی پیشنهاد می‌کند والدین عادات خودمراقبتی مانند غذا خوردن، استراحت و ورزش کردن را روزانه انجام دهند و فرزندان خود را هم به این کار تشویق کنند. همچنین آنها می‌توانند با تشویق کودکان و نوجوانان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران کرونا (مانند ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی)، آنها را با شرایط جدید سازگار کنند.

در عین حال ویندال نیز احتمال می‌دهد که کودکان با بازگشت به مدرسه دچار چالش‌هایی شوند و والدین باید از این موضوع آگاه شوند. او پیشنهاد می‌کند که والدین حتما با دانش‌آموزان درباره تغییرات رخ‌داده در مدرسه حرف بزنند و آنها را برای سازگار شدن با شرایط جدید، یاری کنند.

او به والدین هشدار می‌دهد که مراقب نشانه‌های اضطراب کودکان خود باشند و در صورت لزوم با مشاوران مدرسه برای رفع آن، در ارتباط باشند.


منبع: چطور



نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1395 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

  class=
وبینار خلاصه نویسی  class=
مدارس سلام  class=
جشنواره زنگ کرونا  class=
علامه طباطبایی  class=

مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟

سلامت و تربیت کودک مجازی شدن مدارس چه تاثیری بر استرس کودکان و نوجوانان داشته است؟در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تاثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانش آموزان را بررسی می کنیم.