سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

با کدام روش مطالعه می توانیم متن های علمی را به خوبی یاد بگیرم؟ کد مطلب : 6905 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

با کدام روش مطالعه می توانیم متن های علمی را به خوبی یاد بگیرم؟

گاهی توانایی و تلاش ما بسیار است اما به خاطر استفاده از روش های غلط مطالعه، نمی توانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم. هر نوع مطلبی،روش مطالعه ی مخصوصی را می طلبد.آگاهی از این روشها ما را به یادگیری عمیق نزدیک می کند.

. . . . . . . . . . . . .

با کدام روش مطالعه می توانیم متن های علمی را به خوبی یاد بگیرم؟

 

در محیط پیرامون ما، برخی در فعالیت های یادگیری خود به خوبی عمل می کنند و موفق هستند اما برخی به موفقیت محدودی دست می یابند و برخی هم شکست می خورند. گاهی ما مشاهده می کنیم که دانش آموزانی هستند که از لحاظ تواناییهای ذاتی در سطح مناسبی بوده و بسیار هم تلاش می کنند اما متاسفانه به نتیجه ی خوبی نمی رسند.حال این سوال پیش می آید که چرا این دسته با وجود توانایی و تلاش شکست می خورند. گاهی می توان گفت که شاید در موقعیت روانی مناسبی نبوده اند و اضطراب و استرس زمینه ساز شکست آن ها بوده است اما گاهی نیز دانش آموزان بدون استرس بوده اما معلومات مفیدی برای پاسخ دادن نداشته اند. چه چیز باعث می شود که ما به عنوان دانش آموز با وجود داشتن آرامش، توانایی مناسب و تلاش مضاعف، به نتیجه ی دلخواه مان نرسیم؟ در پاسخ به این سوال اکثر محققان و فعالان آموزش و پرورش معتقدند که دانش آموزان مانند یک مهندس هستند.

دانش آموزی که تفکر مهندسی خوبی داشته باشد و به صورت راهبردی فکر کند، قطعا مسیر موفقیت را یافته و به پیروزی می رسد. در رابطه با تفکر راهبردی در دانش آموزان می توان گفت، دانش آموزی می تواند به خوبی عمل کند که در مورد نحوه ی مطالعه کردن اطلاع داشته باشد. دانش آموزانی که در رابطه با روش های مطالعه اطلاعات مناسبی دارند، به خوبی می دانند که باید چگونه مطالعه کنند تا به موفقیت برسند. گاهی دانش- آموز در مقاطع بالای تحصیلی کم کم چگونه خواندن و چگونه فهمیدن را یاد می گیرد و خودش راه خود را پیدا می کند اما ممکن است در طی این یادگیری زمان زیادی را از دست بدهد و آرزده شود.

بر این اساس محققان روان شناسی و علوم تربیتی روش هایی را برای مطالعه کردن درنظر گرفته اند تا دانش آموزان بدون صرف وقت چگونه خواندن را یاد بگیرند. در ادامه به این روش ها از دیدگاه آن ها پرداخته می شود.

برای مطالعه ی هر مطلبی قطعا یک روش مطالعه کارسازتر و بهتر است. برای مطالعه ی متن های علمی که ما تصمیم داریم اطلاعات علمی و جدیدی را یاد بگیریم. روش پس ختام و مردر مناسب است.

روش پس ختام یکی از روش های پذیرفته و مقبول است و همواره معلمان و موسسات آموزشی بر این روش تاکید دارند. گاهی برخی از این افراد روش پس ختام و پس خبا را به جای یکدیگر به کار می برند. این کار صحیح نیست. این دو روش شبیه یکدیگر هستند اما روش پس ختام کامل تر است، زیرا در این روش به مرحله ی فکر کردن نیز پرداخته شده و فکر کردن پایه ی یادگیری عمیق است. در عبارات زیر روش پس ختام بررسی می شود.

روش پس ختام معادل( PQ4R ) است. سر واژه ی PQ4R از حروف اول شش مرحله ی این روش گرفته شده است. P همان Preview به معنای پیش خوانی است. Q برگرفته از Question یعنی سوال کردن است و 4R همان Reading به معنای خواندن، Reflect به معنای تفکر، Recite به معنای از حفظ گفتن و Review به معنای مرور کردن است. در ادامه به شرح هر کدام از این موارد پرداخته می شود.

با توجه به مراحل پس ختام اگر ما بخواهیم که این روش را اجرا کنیم. در ابتدا باید نگاهی سطحی و گذرا به تیترها، فصل ها و توضیحات مقدماتی که اول کتاب مان آمده بیندازیم و برای هر فصل و قسمت سوال هایی را طرح کنیم. برای این که ما به راحتی بتوانیم سوال طرح کنیم، می توانیم تیترها را تبدیل به سوال کنیم.

بهتر است که ما با کلماتی مثل: چگونه، چه کسی، چرا و چه چیزی سوال بسازیم. پس از اینکه ما سوالات خود را طرح کردیم.حالا باید به دنبال پاسخ دادن به آن ها باشیم.در این رابطه ما باید به خواندن متن بپردازیم و آن را با دقت وبه طور کامل بخوانیم و به ترتیب به سوالات خود پاسخ بدهیم. برای یادگیری صحیح و در ذهن ماندن مطالب، تنها پاسخ دادن به سوالات کافی نیست، بهتر است که ما به دنبال تفکر برویم. زمانی که ما در مورد مطالبی که می خوانیم فکر کنیم، می توانیم به فهمیدن هم برسیم. وقتی که ما یک مطلب را به خوبی می فهمیم که بتوانیم آن مطلب را با مطالب قبلی که خوانده ایم ربط بدهیم و مسائل مربوط به آن را حل کنیم. پس از این که ما یک مطلب را به خوبی فهمیدیم برای اطمینان بیشتر باید سعی کنیم که آن را از حفظ برای خودمان بگوییم و سوال هایی را که در آورده ایم از خودمان بپرسیم تا بفهمیم که کدام بحث را خوب یادنگرفته ایم و لازم است که دوباره بخوانیم. پس از گذراندن این مرحله و اطمینان از یادگیری تا این قسمت، ما به مرور کردن می رسیم.

در مرور کردن بهتر است که ما دوباره یک دور از ابتدا سوالات را از خودمان بپرسیم و قسمت هایی که نتوانستیم پاسخ دهیم، دوباره بخوانیم. این شیوه را تا پایان کتاب در پی می گیریم و به تدریج کل کتاب را مرور می کنیم.

فهرست منابع:

-سیف، علی اکبر(1391). روان شناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش.تهران: نشر دوران

- کدیور، پروین(1391). روان شناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت

 


نویسنده مطلب : اعظم پیکانی




نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1851 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

شروع مدارس  class=

با کدام روش مطالعه می توانیم متن های علمی را به خوبی یاد بگیرم؟

گاهی توانایی و تلاش ما بسیار است اما به خاطر استفاده از روش های غلط مطالعه، نمی توانیم به نتیجه ی مطلوب برسیم. هر نوع مطلبی،روش مطالعه ی مخصوصی را می طلبد.آگاهی از این روشها ما را به یادگیری عمیق نزدیک می کند.