سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

جواب سوالات صفحه 10 و 11 و 12 و 13 درس اول ریاضی چهارم ابتدایی

اینجا هستید: سرزمین تیزهوش ها :: پایه ها
در این مطلب از تیزلند، گام‌به‌گام کامل صفحات 10 تا 13 ریاضی چهارم ابتدایی را همراه با پاسخ تمرین‌ها و کار در کلاس مشاهده می‌کنید. در این بخش، دانش‌آموزان با الگوهای عددی، ماشین ورودی و خروجی، و محاسبه محیط مثلث و مربع آشنا می‌شوند و مهارت تفکر و حل مسئله‌ی خود را تقویت می‌کنند.

. . . . . . . . . . . . .

 

 

گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان

سلام به دوستان باهوش و کنجکاو کلاس چهارمی! آماده‌اید تا با ادامه درس اول، سفری هیجان‌انگیز را در دنیای اعداد و شکل‌های ریاضی آغاز کنیم؟ درس اول، دریچه ورود ما به این دنیای شگفت‌انگیز است. این درس به ما یاد می‌دهد که چطور با دیدن یک نظم، شکل‌های جدید بسازیم و عددهای بیشتری پیدا کنیم.

در پایان این تمرینات ما می‌توانیم ما با دقت راز شکل‌ها و عددها را کشف کنیم. گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان، راهنمای ما در این سفر است.

این راهنما، مثل یک دوست صمیمی، به شما کمک می‌کند تا با حوصله و دقت، هر مرحله را طی کنید و به جواب‌های درست برسید.

پس بیایید با هیجان، قدم‌های محکمی را در دنیای ریاضی برداریم! مثل همیشه یادتان باشد یادگیری ریاضی در کلاس چهارم، مثل بازی کردن با قطعات ساختنی است؛ هر قطعه که درست سر جای خود قرار بگیرد، بنای بزرگتری را زیباتر و محکم‌تر می‌سازد.

 

جواب صفحه 10 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- الگوها را با رسم شکل مناسب ادامه دهید. زیر شکل‌ها تعداد مربّع‌ها نشان داده شده است. آن را کامل کنید.

 

 

۲-  به الگوی زیر توجّه کنید. تعداد مربّع‌های شکل چهارم را پیدا کنید.

 

راه حل دو دانش آموز را در زیر مشاهده کنید. هرکدام را توضیح دهید و یک مرحله آن را پیش ببرید.

 

 

 

آیا شما می‌توانید روش دیگری پیدا کنید؟

در هر شکل ردیف بالا را حذف می کنیم پس به تعداد شماره شکل ستون دوتایی داریم که با اضافه کردن مربع های حذف شده و اضافه کردن ردیف بالا به صورت ( شماره شکل 1+) تعداد کل مربع ها را حساب می کنیم. یعنی برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به شکل زیر عمل کنید :

 

 

 

با توجّه به شکل‌ها و راه حل‌های بالا جدول زیر را کامل کنید.

 

 

جواب صفحه 11 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- الگوی شکل‌های زیر را پیدا کنید. راه حلّ خود را با دوستانتان مقایسه کنید.

 

 

 

 

۲- شکل ششم با چند چوب کبریت درست می‌شود؟

 

 

 

 

۳- در شکل زیر برای اتّصال سه حلقه در یک ردیف، از دو گیره استفاده کرده‌ایم. برای اتّصال ۱۲ حلقه

در یک ردیف به چند گیره نیاز داریم‌؟ راه حلّ خود را توضیح دهید.

تعداد گیره ها یکی کمتر از تعداد حلقه هاست. پس برای رسیدن به جواب درست این مسئله باید این‌طور عمل کنیم که:

 

 

۴- به الگوی زیر توجّه کنید. شکل‌های پنجم و هفتم از چند دایره درست شده‌اند؟ الگوی شکل را توضیح دهید. به تعداد شماره شکل در ردیف افقی دایره کشیده و سپس به تعداد یکی کمتر از شماره‌ شکل دایره بالای آن کشیده است.

 

 

 

 

جواب ذهنی حساب کن صفحه ۱۱ ریاضی چهارم

۱- جمع و تفریق‌های زیر را ذهنی حساب کنیدجواب صحیح را در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

۲- ضرب‌های زیر را ذهنی حساب کنید.

 

2. ضرب‌های زیر را ذهنی حساب کنید.

 

 

جواب صفحه 12 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- در کلاس سوم دبستان یاد گرفتید که محیط یک مثلّث متساوی الاضلاع چگونه به دست می‌آید.

محیط مثلّث‌های متساوی الاضلاع زیر را پیدا کنید.

 

 

 

طول ضلع × _3_  مساوی است با محیط مثلث متساوی الاضلاع

ماشین وروری – خروجی زیر را کامل کنید.

 

۲- ماشین ورودی خروجی زیر را کامل کنید. جواب در تصویر بالا

 

 

 

جواب کار در کلاس صفحه ۱۲ ریاضی چهارم ابتدایی

۱- با توجّه به کاری که هر ماشین انجام می‌دهد، عددهای خارج شده را پیدا کنید.

 

۲- جاهای خالی را پر کنید.

 

 

 

جواب صفحه 13 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- محیط مربّع چگونه به دست می‌آید؟

چون چهار ضلع مربع با هم مساوی هستند، وقتی آن‌ها را با هم جمع می‌کنیم مثل این است که طول ضلع را در عدد ۴ ضرب می‌کنیم.

 

 

 

۲- جدول زیر را کامل کنید.

 

 

حالا جدول بالا را با ماشین ورودی و خروجی زیر مقایسه کنید. چه ارتباطی با هم دارند؟ توضیح دهید.

در جدول، اعداد ردیف بالا در ۴ ضرب شده‌اند تا اعداد ردیف پایین به دست آمده است.

در ماشین نیز اعداد ستون سمت چپ در عدد ۴ ضرب می‌شوند تا اعداد ستون سمت راست به دست آید.

 

 

زیر ستون سمت چپ چه کلمه‌ای می‌نویسید؟ جواب: طول ضلع مربّع

زیر ستون سمت راست چه کلمه‌ای می‌نویسید؟ جواب: محیط مربّع

 

جواب کار در کلاس صفحه ۱۳ ریاضی چهارم ابتدایی

۱-  معلّم از دانش آموزان خواسته است جدول زیر را کامل کنند. شما هم در جاهای خالی عدد مناسب بنویسید.

 

 

 

۲- دو نفر از دانش آموزان، جدول‌های زیر را پر کرده‌اند. جواب کدام یک درست و جواب کدام نادرست است؟ چرا؟

جواب مهدی: نادرست هست، زیرا محیط باید ۴ برابر طول ضلع باشد ولی عدد ۸ چهار برابر ۳۲ نیست.

جواب امیر: درست هست، چون محیط مربع برابر است با طول ضلع ضرب در 4 یا جمع همه اضلاع باهم.

 

 

 

نتیجه گیری

آفرین به شما قهرمانان کوچک! با پشت سر گذاشتن این تمرینات و کمک‌گرفتن از گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان، شما نشان دادید که چقدر توانمند و باهوش هستید. ما با هم الگوهای جدیدی را کشف کردیم، شکل‌های هندسی را با دقت ادامه دادیم و یاد گرفتیم چطور با استفاده از الگوهای ساده، محیط شکل‌های مهم مثل مثلث و مربع را حساب کنیم. راه حل‌هایی که پیدا کردید و جواب‌های درستی که به دست آوردید، گواه تلاش و یادگیری شماست. به خودتان افتخار کنید، چون شما با موفقیت، پایه‌های اولیه‌ی خود را در این درس مهم محکم کردید! بچه‌های خلاق و کنجکاو! امیدواریم سفری که با گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان داشتیم، برایتان پر از یادگیری و لذت بوده باشد. این درس، فقط شروعی برای ماجراهای هیجان‌انگیزتر در کلاس چهارم است. پس آماده باشید تا به‌ تمرینات جالب‌تر و هیجان انگیزتر برسیم.

 



تبلیغات:




تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

مجموعه مدارس ویستا
هنرستان هنرجو
دبستان کیامهر
دبستان اتحاد نوین
دبیرستان پسرانه دانش وحید
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم