جواب سوالات صفحه 2 و 3 و 4 و 5 درس اول ریاضی چهارم ابتدایی
گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان
سلام به قهرمانان کوچک و دوستداشتنی کلاس چهارم! آمادهاید تا کولهپشتیهایتان را ببندید و وارد دنیای هیجانانگیز ریاضی کلاس چهارم شوید؟ درس اول، شروع این سفر شیرین است و قرار است با هم چیزهای جدید و جالبی یاد بگیریم. مثل یک کارآگاه باشیم که با دقت به اعداد نگاه میکنیم و رازهایشان را کشف میکنیم! ما اینجا هستیم تا با کمک گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان، این مسیر را برایتان هموار کنیم. این کتاب راهنما، مثل یک دوست دانا، به شما نشان میدهد که چطور با رسم شکل، پیدا کردن الگو یا حتی فکرکردن به راههای جدید، به جواب درست برسید. ما مطمئن هستیم که شما با این همراهی، بهتر یاد میگیرید و همیشه به جوابهای دقیق دست پیدا خواهید کرد. پس با هیجان و کنجکاوی، آماده کشف دنیای اعداد باشید! یادتان باشد که ریاضیات برای بچههای پرتلاش و بادقت، مثل بازی شیرین و هیجان انگیز است!
جواب صفحه 2 ریاضی چهارم ابتدایی
معلّم کلاس چهارم دبستان برای شروع درس ریاضی، یکی از مسئلههای کلاس سوم را انتخاب کرد و از دانش آموزان خواست پس از کشف الگویی که در شکلها وجود دارد، بگویند شکل هفتم با چند دایره درست میشود.
علی به ترتیب شکلهای پنجم، ششم و هفتم را رسم کرد تا پاسخ را به دست آورد. شما هم مانند علی به مسئله جواب دهید و کار او را کامل کنید.
حمید، مانند شکل زیر، در شکل چهارم، شکل سوم را پیدا کرد. شما هم مانند حميد در شکل پنجم شکل چهارم را پیدا کنید.
توضیح دهید چه الگویی در کشیدن شکلها وجود دارد.
برای کشیدن هر شکل به تعداد شماره شکل، دایره به پایین شکل قبل اضافه میکنیم.
محسن همین مسئله را با روشی دیگر انجام داد. او ابتدا الگوی هندسی را به الگوی عددی تبدیل کرد. سپس تلاش کرد بین عددها رابطهای پیدا کند.
آیا شما راه دیگری برای پیدا کردن تعداد دایرهها در شکل هفتم میشناسید؟
جواب صفحه 3 ریاضی چهارم ابتدایی
۱- الگوی زیر را ادامه دهید.
بین عددها چه رابطه ای وجود دارد؟
هر عدد میشه شماره شکل قبلی به علاوه ۱۰۰
در الگوی عددی بالا، شمارش چندتا چندتاست؟
۱۰۰ تا ۱۰۰ تا
۲- میخواهیم الگوی زیر را ادامه دهیم:
فاطمه با رسم شکل تلاش کرد الگوی عددی را به هندسی تبدیل و عددهای بعدی را پیدا کند. شما هم مثل او با رسم شکل مناسب عددهای بعدی را پیدا کنید ( یعنی ۱۰۰ و یعنی ۱۰).
زهرا از شکل استفاده نکرد. او تالش کرد بین عددها رابطه پیدا کند.
با استفاده از تجربهی زهرا عددهای بعدی الگو را پیدا کنید.
برای پیدا کردن عدد بعد از ۳۶۰، چه محاسبهای را انجام میدهید؟
۳۶۰ را به اضافه ۱۲۰ می کنیم
عدد پنجم را چگونه پیدا میکنید؟
عدد ۴۸۰ را به اضافه ۱۲۰ می کنیم
عدد ششم را چطور؟
به عدد پنجم یعنی ۶۰۰ عدد ۱۲۰ را اضافه می کنیم تا عدد ششم یعنی ۷۲۰ به دست آید.
جواب صفحه 4 ریاضی چهارم ابتدایی
۱- الگوی شمردن ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰ تا را ادامه دهید.
۲- هر مکعّب نشان دهندهی عدد ۱۰۰۰ است. عددی را که هر شکل نشان میدهد، بنویسید.
اگر ده مکعب 1000 تایی را کنار هم قرار دهیم، چه عددی درست میشود؟
با حروف: _____ده هزار________________ با رقم: 10000
۳- شکل زیر چه عددی را نشان میدهد؟
با حروف ____بیست هزار______ با رقم ____20000____
۴- هر یک از شکلهای زیر چه عددی را نشان میدهد؟
43000 ریال 32000 ریال 14000 ریال
جواب صفحه 5 ریاضی چهارم ابتدایی
بین این دو عدد چه تفاوتی وجود دارد؟
مرتبه یکان هزار و دهگان هزار جابهجا شده است.
٢ــ ده هزار، چندتا هزارتاست؟ ____10___ بیست هزار، چندتا هزارتاست؟ _____20______
ــ سی و پنج هزار، چندتا هزارتاست؟ ____35_______
٣ ّ ــ با توجه به سؤال ّ های باال، عددی را که در جدول مشخص شده است با عدد و حروف بنویسید.
با رقم ___47000___ با حروف ___چهل و هفتهزار ________________
٤ـ بین این دو عدد چه تفاوتی وجود دارد؟
جای رقم یکان هزار و دهگان هزار جابهجا شده است.
پس با تغییر رقمها در هر مرتبه ارزش مکانی رقم هم تغییر میکند و عدد جدیدی بهدست میآید.
٥ ـ مانند نمونه، گستردهی هر عدد را بنویسید.
1ـ الگوی عددی را بخوانید و ادامه دهید.
___ و 000‚70 و ____60000_ و ____50000___ و ____40000_ و 000‚30 و 000‚20 و 000‚10
2ـ عددی را که هر شکل نشان میدهد، بخوانید و بنویسید.
۱- عددهایی را که در جدول مشخّص شده است، بنویسید.
بین این دو عدد چه تفاوتی وجود دارد؟
جای رقمهای مرتبه یکان هزار و دهگان هزار با هم عوض شده است.
۲- ده هزار، چندتا هزارتاست؟جواب: ۱۰
بیست هزار، چندتا هزارتاست؟ جواب: ۲۰
سی و پنج هزار، چندتا هزارتاست؟ جواب: ۳۵
۳- با توجّه به سؤالهای بالا، عددی را که در جدول مشخّص شده است با عدد و حروف بنویسید.
با رقم: جواب: ۴۷۰۰۰
با حروف: چهل و هفت هزار
۴- بین این دو عدد چه تفاوتی وجود دارد؟
جای رقم های یکان هزار و دهگان هزار جا به جا شده است. پس با تغییر رقم ها در هر مرتبه ارزش مکانی رقم هم تغییر می کند و عدد جدیدی به دست میآید.
۵- مانند نمونه، گستردهی هر عدد را بنویسید.
٥٣٦٧٨ = ٥٠,٠٠٠ + ٣,٠٠٠ + ٦٠٠ + ٧٠ + ٨
٧٠٠١٢ =70000+10+2
=99900 90000+9000+900
جواب فعالیت صفحه ۵ ریاضی چهارم
۱- الگوی عددی را بخوانید و ادامه دهید.
۲- عددی را که هر شکل نشان میدهد، بخوانید و بنویسید.
نتیجه گیری
تبریک به شما کوچولوهای باهوش و پرتلاش! شما با پشتکار و دقت و به کمک گام به گام درس اول ریاضی چهارم دبستان موفق شدید، تمرینات این درس را حل کنید و یادبگیرید. همانطور که در این صفحات دیدیم، با راهنماییهای این گام به گام، توانستید الگوها را کشف کنید، شکلها را ادامه دهید و به پاسخهای درست برسید. این موفقیت، حاصل تلاش شما برای فهمیدن و یادگیری است و به شما اطمینان میدهد که برای چالشهای بعدی ریاضی آمادهاید. این شروع عالی و نویدبخش موفقیتهای بیشتر شما در ادامه سال تحصیلی است! بچههای عزیز، فراموش نکنید که یادگیری ریاضی مثل ساختن یک برج بلند است؛ هر پایه که محکمتر باشد، طبقات بالایی هم امنتر و زیباتر ساخته میشوند. امیدواریم این مسیر برایتان لذتبخش بوده باشد و با دیدن اینکه چطور با راهنمایی درست میتوان به جوابهای صحیح رسید، به ریاضی علاقهمندتر شده باشید.
تبلیغات:
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟
