جواب سوالات صفحه 32 و 33 و 34 و 35 درس دوم ریاضی چهارم ابتدایی
گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان
سلام به قهرمانان کوچک ریاضی! سفر هیجانانگیز ما در کتاب ریاضی چهارم دبستان ادامه دارد و این بار، با گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، برای عمیقتر شدن دانش در دنیای زیبای کسرها، گام برمیداریم. این بخش، دروازهای است به سوی درک بهتر عملیات جمع و تفریق کسرها و همچنین کشف مفهوم کسرهای مساوی که اساس بسیاری از محاسبات بعدی ما را تشکیل میدهند. یاد میگیریم که چگونه کسرها میتوانند با واحدهای مختلف به یک اندازه باشند و چطور از این تشابه برای حل مسائل پیچیدهتر استفاده کنیم.
گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، شما را در این مسیر همراهی میکند تا با ارائه راهحلهای درست و مثالهای بصری، مفهوم کسرها را بهتر درک کنید و با آنها احساس راحتی کنید.
ما با هم بررسی میکنیم که چه زمانی حاصل جمع کسرها برابر با یک واحد کامل میشود، چگونه از مقدار کل، قسمتهای مصرف شده را کم کنیم و چگونه با استفاده از شکلها، کسرهای مساوی را بسازیم و مقایسه کنیم. آماده باشید تا با این راهنمای گام به گام، مهارتهای خود را در دنیای کسرها تقویت کنید!
جواب صفحه 32 ریاضی چهارم ابتدایی
١- مانند نمونه، برای هر شکل جمع یا تفریق بنویسید.
از مقایسه حاصل جمع کسرها چه نتیجهای میگیرید؟
کسری که صورت و مخرج آن برابر باشد، برابر با واحد(یک) است.
2. به کمک شکل حاصل تفریقهای زیر را بهدست آورید.
از مقایسه حاصل تفریقها به چه نتیجهای میرسید؟
کسری که صورت آن صفر باشد برابر با عدد صفر است.
۱- حاصل جمعهای زیر را به دست آورید و روی شکل نشان دهید.
از مقایسهی حاصل جمع کسرها چه نتیجهای میگیرید؟
کسری که صورت و مخرج آن با هم برابر باشد، برابر با واحد (یک) است.
۲-- حاصل جمع و تفریقهای زیر را بنویسید.
3. در جاهای خالی کسر مناسب بنویسید.
با نوشتن کسر در جای خالی، تساویها را کامل کنید. چند پاسخ مختلف برای این سوال بنویسید.
این سوال پاسخهای مختلفی دارد. هر دو کسری که حاصل جمع آنها یک باشد را میتوانید در جاهای خالی این سوال قرار دهید.
جواب صفحه 33 ریاضی چهارم ابتدایی
۱- پروین دور یک رومیزی و زهرا
آن را توردوزی کردهاند. آنها روی هم چه کسری از رومیزی را توردوزی کرداند؟ چه کسری باقی مانده است؟
۲- احمد و محمود دیوار یک اتاق را رنگ کردهاند.
از آن را احمد رنگ کرده است. چه کسری از دیوار اتاق را محمود رنگ کرده است؟ چه کسری باقی مانده است؟
3- مزرعهای را گندم و
آن را جو کاشتهاند. در چه کسری از این مزرعه گندم و جو کاشته شده است؟ چه کسری باقی مانده است؟
4- شکل بریده شده نشان داده شده است. کلّ شکل از چند دایره تشکیل شده است؟
5- حاصل جمعهای زیر را به دست آورید.
6- دو عبارت جمع بنویسید که حاصل آن برابر یک واحد شود.
۷- دو عبارت تفریق بنویسید که حاصل آن برابر صفر شود.
۸- تساویهای زیر را کامل کنید.
۹- برای هر کدام از عبارتهای زیر یک مسئله بنویسید و آنها را حل کنید.
مریم و مینا
از یک رومیزی را گلدوزی کرده اند. آنها روی هم چه کسری را گلدوزی کردند؟
بعد از جشن تولد، از کیک باقیمانده بود. مریم
آن را خورد. حالا چه کسری از کیک باقی مانده است؟
جواب صفحه 34 ریاضی چهارم ابتدایی
١-در سال گذشته یاد گرفتید که به کمک شکل، کسرهای مساوی بنویسید. برای شکلهای زیر کسرهای مساوی بنویسید.
2-درشکلهای زیر چهار مربع از هشت مربع رنگ شده اند. باتوجه به هر شکل، کسر مربوط به آن را بنویسید و از آن یک تساوی کسر نتیجه بگیرید.
3- در شکلهای زیر 4 دایره از 12 دایره رنگ شدهاند. با دسته بندیهای مختلف، کسرهای مساوی را نمایش دهید و تساوی مربوط به آنها را کامل کنید.
۱- در سال گذشته یاد گرفتید که به کمک شکل، کسرهای مساوی بنویسید. برای شکلهای زیر کسرهای مساوی بنویسید.
۲- در شکلهای زیر ۴ مربّع از ۸ مربّع رنگ شدهاند. با توجّه به هر شکل، کسر مربوط به آن را بنویسید و از آن یک تساوی کسر نتیجه بگیرید.
۳- در شکلهای زیر ۴ دایره از ۱۲ دایره رنگ شدهاند. با دسته بندیهای مختلف، کسرهای مساوی را نمایش دهید و تساوی مربوط به آنها را کامل کنید.
۴- تساوی ۲۳=۴۶ را با رسم شکلِ مناسب نشان دهید.
جواب صفحه 35 ریاضی چهارم ابتدایی
۱- مانند نمونه هر یک از شکلهای زیر را رنگ کنید.
۲- ۱۳۳ از ۲۴ دانش آموز کلاس به رشتهی والیبال علاقه دارند. در این کلاس، چند دانش آموز به والیبال علاقه دارند؟
جواب: این نشان میدهد که 8 نفر به والیبال علاقه دارند.
۳- در یک ظرف ۶ عدد سیب وجود دارد. اگر ۳ تا از سیبها خورده شود، درستی هرکدام از جملههای زیر را توضیح دهید.
درست است زیرا اگر سیبها را به دو قسمت تقسیم کنیم سهم هر قسمت 3 تا است. پس یک قسمت از دو قسمت خورده شده است.
۴- کسر مربوط به سیبهای خورده شده را در حالتهای زیر بنویسید.
۵- فاصلهی خانهی مرضیه تا مدرسه ۳ کیلومتر است، او یک کیلومتر راه رفته است. چه کسری از راه را طی کرده است؟
نتیجه گیری
خب تبریک به شما که موفق شدید این تمرینات را هم با موفقیت تمام کنید و یاد بگیرید. با طیکردن مسیر این تمرینات، گامهای بلندی در درک عمیقتر دنیای کسرها برداشتیم. گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، به ما نشان داد که چگونه حاصل جمع و تفریق کسرها را با دقت محاسبه کنیم و چگونه با استفاده از شکلها و محور اعداد، این مفاهیم را به تصویر بکشیم. آموختیم که کسرهای مساوی، گرچه ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشند، اما مقدار یکسانی را نشان میدهند و این درک، کلید حل بسیاری از مسائل ریاضی است.
این راهنما، با ارائه پاسخهای صحیح و توضیح تصویری، به شما کمک کرد تا مفاهیم را به سادگی درک کرده و به جوابهای درست برسید. گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، نه تنها دانش شما را در مورد کسرها افزایش داد، بلکه اعتماد به نفستان را نیز برای حل مسائل پیچیدهتر ریاضی تقویت کرد. به یاد داشته باشید که هر کسر، داستانی از تقسیم و مقایسه را روایت میکند و شما اکنون آمادهاید تا این داستانها را با هوشمندی بیشتری درک و روایت کنید!
تبلیغات:
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟
