سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

جواب سوالات صفحه 36 و 37 و 38 و 39 درس دوم ریاضی چهارم ابتدایی

اینجا هستید: سرزمین تیزهوش ها :: پایه ها
در این مطلب از گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، پاسخ کامل تمرین‌های صفحات 36 تا 39 را همراه با آموزش ساخت کسرهای مساوی، مقایسه کسرها و ضرب عدد در کسر به روش ساده و تصویری برای دانش‌آموزان پایه چهارم می‌خوانید.

. . . . . . . . . . . . .

 

 

 

گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان

سلام به ریاضیدانان جوان و شجاع کلاس چهارمی! در این تمرینات سفر اکتشافی ما در دنیای ریاضی چهارم دبستان به همراه گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان به اوج خود می‌رسد. امروز قرار است با مفاهیمی آشنا شویم که دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر کسرها باز می‌کنند: کسرهای مساوی و ضرب کسرها. یاد می‌گیریم که چطور با روش‌های خلاقانه، کسرهای معادل بسازیم و چگونه عملیات ضرب را با کسرها انجام دهیم. این بخش، مانند یک راهنمای حرفه‌ای، شما را در مسیر درک این مفاهیم یاری خواهد کرد.

گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، با ارائه تصاویر واضح از راه حل و پاسخ‌های دقیق، به شما کمک می‌کند تا نه تنها این مفاهیم را یاد بگیرید، بلکه با اطمینان کامل آن‌ها را به کار ببرید. با هم خواهیم دید که چگونه ضرب یک عدد در کسر، به سادگی با ضرب صورت انجام می‌شود و چگونه کسرهای مساوی، در حل مسائل مختلف، کلید موفقیت ما خواهند بود. آماده باشید تا با این راهنمای گام به گام، درک خود را از دنیای کسرها به سطحی بالاتر برسانید!

 

 

جواب صفحه 36 ریاضی چهارم ابتدایی

 

 

 

 

٢- مانند سؤال بالا، برای کسرهای داده شده یک کسر مساوی بنویسید.

 

 

با توجه به تساویهای بالا، توضیح دهید چگونه بدون رسم شکل میتوان کسر مساوی یک کسر را پیدا کرد.

  

صورت و مخرج را در یک عدد غیر صفر ضرب می‌کنیم.

 

۳- طاها می‌خواست حاصل جمع زیر را به دست آورد. آموزگار برای راهنمایی او این شکل را رسم کرد. توضیح دهید طاها باید چه کسری رابه جای 2/1 بنویسد. چرا؟

 

جواب کار در کلاس صفحه ۳۶ ریاضی چهارم ابتدایی 

۱- جاهای خالی را پر کنید.

 

۲- مانند نمونه، حاصل جمع و تفریق‌ها را به دست آورید.

 

 

 

 

جواب صفحه 37 ریاضی چهارم ابتدایی

در جای خالی عدد مناسب بنویسید تا کسرها با هم برابر شوند.

 

 

 

2-کسرها را با هم مقایسه کنید. مانند نمونه از کسرهای مساوی استفاده کنید.

 

3- حاصل جمع و تفریق‌ها را به دست آورید.

 

 

4- جمع و تفریق‌ها را روی شکل نشان دهید.

 

 

 

۵- به طور تقریبی، شکل سمت راست و شکل سمت چپ را رنگ کنید. حالا شکل‌هایی رسم کنید که این دو کسر را به طور دقیق نشان دهند.

 

 

۶- در یک کلاس ۳۰ نفره دانش آموزان به رشته‌ی فوتبال علاقه مندند. در یک کلاس ۲۰ نفره دانش آموزان به فوتبال علاقه دارند. تعداد علاقه مندان به فوتبال را در هر کلاس پیدا کنید. می‌دانیم ۱۲>۱۳۱۲>۱۳ است. آیا می‌توانیم بگوییم تعداد علاقه مندان به فوتبال در کلاس ۲۰ نفره بیشتر است؟ چرا؟

یعنی یک قسمت از سه قسمتِ مساوی و اگر ۳۰ تا را به سه قسمتِ مساوی تقسیم کنیم سهم هر قسمت ۱۰ تا است. پس در کلاس ۳۰ نفره، ۱۰ نفر به فوتبال علاقه دارند.

 یعنی ۱ قسمت از دو قسمت مساوی و اگر ۲۰ تا را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم سهم هر قسمت ۱۰ تا است پس در کلاس ۲۰ نفره ۱۰ نفر به فوتبال علاقه دارند.

جواب: خیر زیرا ممکن است تعداد افراد کلاس طوری باشند که یکی از دیگری بیشتر و یا مساوی باشد.

 

جواب صفحه 38 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- حاصل جمع کسرها را روی محور به دست آورید.

 

 

به کمک محورهای بالا حاصل عبارتهارا بنویسید.

 

 

توضیح دهید که اگر یک عدد در یک کسر ضرب شود، حاصل چگونه به دست می‌آید.

آن عدد را در صورت ضرب کسر می‌کنیم و در صورت می‌نویسیم. در مخرج نیز همان مخرج قبلی را می‌نویسیم.

۲- با توجّه به واحد نمایش داده شده، ضرب مورد نظر را مانند نمونه با شکل نشان دهید.

 

 

 

 

 

جواب صفحه 39 ریاضی چهارم ابتدایی

۱- برای هر یک از شکل‌های زیر مانند نمونه یک تساوی ضرب بنویسید.

 

۲- حاصل ضرب‌ها را به دست آورید.

 

۳- برای ضرب شکل مناسب بکشید.

 

 

 

۱- مادر کیک تولّد را به طور تقریبی به ده قسمت مساوی تقسیم کرد. او به بزرگ‌ترها دو قسمت و به بچّه‌ها یک قسمت از کیک داد. اگر سه بزرگسال و دو بچّه کیک گرفته باشند، آیا قسمتی از کیک باقی مانده است؟

راه حل‌های داده شده را بخوانید و آن‌ها را کامل کنید. هرکدام را توضیح دهید.

 

 

 

 

جواب: هما شکل روبه‌رو را به‌صورت کیک درنظر گرفت و مسئله را به کمک آن حل کرد.

ندا برای حل مسئله از محور اعداد کمک گرفت.

هما با نوشتن یک عدد به مسئله پاسخ داد.

 

نتیجه گیری

با پشت سر گذاشتن تمرین این صفحات به کمک راهنمایی‌های دقیق گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان کلی مطالب جدید آموختید. امروز نه تنها با هنر ساختن کسرهای مساوی و درک ارزش آن‌ها آشنا شدیم، بلکه توانستیم با ضرب کسرها، قدرت محاسباتی خود را افزایش دهیم. یاد گرفتیم که چگونه با ضرب یا تقسیم صورت و مخرج کسر در یک عدد، کسرهای معادل بسازیم و چگونه ضرب یک عدد در کسر، به سادگی با ضرب صورت حاصل می‌شود.

این راهنما، با شفاف‌سازی مفاهیم و ارائه تمرین‌های عملی، اطمینان حاصل کرد که شما این مهارت‌های جدید را به خوبی فرا گرفته‌اید. گام به گام درس دوم ریاضی چهارم دبستان، شما را به سوی درک عمیق‌تر روابط بین کسرها هدایت کرد و آمادگی لازم را برای مواجهه با مسائل پیچیده‌تر ریاضی فراهم آورد. اکنون شما با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانید در دنیای کسرها گام بردارید و از زیبایی و کاربرد آن‌ها لذت ببرید! با این اطلاعات و با هیجان و پشتکار بیشتر آماده باشید تا به تمرینات انتهایی کتاب برسیم. مسائل بیشتری را حل کنید و نکات بیشتری را یاد بگیرید. آماده‌اید؟



تبلیغات:




تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

مجموعه مدارس ویستا
هنرستان هنرجو
دبستان کیامهر
دبستان اتحاد نوین
دبیرستان پسرانه دانش وحید
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم