سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

گام به گام درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

اینجا هستید: سرزمین تیزهوش ها :: پایه ها
در این مطلب از تیزلند، گام به گام کامل درس دهم نگارش چهارم ابتدایی با عنوان «باغچه اطفال» ارائه شده است. شامل پاسخ املا و دانش‌زبانی، درک متن، هنر و سرگرمی و تمرین بندنویسی است. این درس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت نوشتن، درک متن و استفاده درست از واژه‌های پیوندی را تقویت کنند.

. . . . . . . . . . . . .

 

 

تمرین‌های گام به گام درس دهم نگارش چهارم ابتدایی و درس‌های زبان فارسی، به کودکان این فرصت را می‌دهند تا با افکار و احساسات خود ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به شیوه‌ای خلاقانه بیان نمایند.

این تمرین‌ها دایره واژگان کودکان را گسترش می‌دهند. از طریق فعالیت‌های متنوعی نظیر نوشتن توصیف، روایت، و جملات پیوسته، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه ایده‌های خود را به وضوح و با ساختار مناسب ارائه دهند.

این مهارت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده در زمینه‌های مختلف تحصیلی و اجتماعی موفق‌تر عمل کنند. در این مقاله، با بررسی تمرین‌های مختلف درس دهم نگارش، به تاثیرات مثبت این فعالیت‌ها بر رشد زبانی و فکری کودکان خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد.

 

 

پاسخ املا و دانش‌زبانی صفحه 58 درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

1-     با توجه به متن درس، واژه ها را کامل کنید.

سرگذشت            

خویش

اقامت

خشنود

نمی‌پذیرد

اطفال

تصویر    

استعدادشان

 

2-     با توجه به متن درس، جاهای خالی را با کلمه‌های مناسب کامل کنید.

 

 

3-     نمودار جمله‌های زیر را رسم کنید.

 

 

پاسخ املا صفحه 59 درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

1-     با توجه به متن درس، کلمه‌هایی که حروف زیر را دارند، پیدا کنید و بنویسید.

 

 

2-     پنج جمله از متن درس را که به نظرتان جالب است، بنویسید.

 

    هر کاغذ پاره‌ای که به دستم می‌رسید، تصویری از گل و درخت یا کوه و جنگل بر آن نقّاشی می‌کردم.

    برای اینکه در جست‌وجوی مداد و کاغذ، چراغی روشن نسازم و کسی را بیدار نکنم، قطعه زغالی از کنار منقل کرسی بیرون آوردم و با آن، شعرم را بر دیوار نوشتم.

    در این کار شور و شوق فراوان از خود نشان دادم و دریافتم که آموزگاری شغلی است که با آن بهتر می‌توان به اجتماع و مردم خدمت کرد.

   دریافتم که کودکان تبریز پیش از رفتن به مدرسه یا در کوچه و بازار سرگردانند یا آتش ذوق و قریحه‌ی آنها در کُنج خانه‌ها خاموش می‌شود.

    روزی که این کودکان در تبریز امتحان می‌دادند، حیاط و بام مدرسه لبریز از مردمی بود که به تماشای آنان آمده بودند.

 

پاسخ هنر و سرگرمی صفحه 60 درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

1-     از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

هر روز و هرشب چون باغبانی           مشغول کار است با مهربانی

از تابش این خورشید خندان             سرسبز و زیباست باغ دبستان

 

2-     در متن درس، کلمه‌هایی را پیدا کنید که با نشانه‌های داخل بادبادک آغاز شوند؛ آنها را در دنباله‌های بادبادک‌ها بنویسید.

 

س: 📗 سرگردان، ساختن، سختی‌ها

ک: 📗 کنجکاو، کودکستان، کودکانه

 

پاسخ درک متن صفحه 61  درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

در متن درس «باغچه‌ی اطفال» جملاتی را که با «امّا»، «ولی» و «زیرا» به هم وصل شده‌اند، پیدا کنید و در کادر زیر بنویسید.

 

  • --- پدرم در ساختن طاق مسجد و گچ‌بُری استاد بود؛ امّا در همه‌ ماه‌های سال نمی‌توانست به کار بنّایی بپردازد.

آن وقت پدرم به قنّادی می‌پرداخت و از این راه، خانواده‌ی‌ خود را اداره می‌کرد؛ امّا قنّادی، رونقی نداشت و زندگی به سختی می‌گذشت.

نزد پدر، حرفه‌ی‌ بنّایی و قنّادی را یاد گرفتم؛ ولی هیچ یک از این کارها طبع پرشور و ذهن جویای مرا راضی نمی‌کرد.

او راست می‌گفت؛ زیرا آنها نه تنها نمی‌توانستند به کودکش خواندن و نوشتن بیاموزند بلکه از نگهداری او نیز عاجز بودند.

اولیای این کودکان هرگز باور نمی‌کردند که فرزندشان، خواندن و نوشتن بیاموزند؛ ولی در پایان سال تحصیلی، آنها هم مانند دیگران امتحان دادند و قبول شدند.

روزی که این کودکان در تبریز امتحان می‌دادند، حیاط و بام مدرسه لبریز از مردمی بود که به تماشای آنان آمده بودند؛ زیرا برای مردم باورنکردنی بود که کودکان کم‌شنوا هم بتوانند بخوانند و بنویسند و حرف بزنند.

 

پاسخ نگارش صفحه 62  درس دهم نگارش چهارم ابتدایی

متن زیر را بخوانید.

  

 

 

  • متن بالا از چند بند تشکیل شده است؟ بنویسید هر بند درباره‌ی چه چیزی بود.

     متن بالا از سه بند تشکیل شده است.

     بند اول درباره‌ی پیدا کردن غذا در فصل پاییز است.

     بند دوم درباره‌ی شروع زمان کوچ است.

     بند سوم درباره‌ی خطرات در مسیر کوچ است.

 

جمع بندی

در گام به گام درس دهم نگارش چهارم ابتدایی، با تمرین‌های متنوعی آشنا شدیم که به رشد مهارت‌های زبانی و نگارشی ما کمک کرد. در ابتدا، با تکمیل واژه‌ها و جملات، به دقت در نوشتن و توجه به جزئیات پرداخته‌ایم. این تمرین‌ها به ما یاد دادند که چگونه واژه‌ها را به درستی در متن‌ها به کار ببریم و از آن‌ها در جملات استفاده کنیم.

در بخش درک متن، با جملاتی که با «امّا»، «ولی» و «زیرا» به هم وصل شده بودند، آشنا شدیم. این جملات به ما نشان دادند که چگونه می‌توانیم تضادها و دلایل را در نوشته‌هایمان بیان کنیم و به تقویت ارتباطات زبانی خود بپردازیم.

در نهایت، با تحلیل متن و شناسایی بندهای مختلف آن، توانستیم به درک بهتری از ساختار نوشتار دست یابیم و یاد بگیریم که هر بند می‌تواند موضوع خاصی را دنبال کند. این درس به ما یادآوری کرد که نوشتن یک فرآیند خلاقانه و تحلیلی است که با تمرین و دقت می‌توانیم در آن پیشرفت کنیم و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنیم.



تبلیغات:




تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

مجموعه مدارس ویستا
هنرستان هنرجو
دبستان کیامهر
دبستان اتحاد نوین
دبیرستان پسرانه دانش وحید
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم