گام به گام درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
گام به گام درس ششم نگارش چهارم ابتدایی فرصتی عالی برای دانشآموزان است تا با انجام تمرینهای متنوع، مهارتهای زبانی و نگارشی خود را تقویت کنند. این درس شامل تیترهایی است که هر یک به هدف خاصی اشاره دارند. برای مثال، در بخش املا و دانشزبانی، دانشآموزان با تمرینهایی مانند تکمیل جملات و تحلیل واژهها آشنا میشوند که به تقویت دایره واژگان و درک بهتر متن کمک میکند.
همچنین، در بخش هنر و سرگرمی، نوشتن جملات خوشخط و زیبا، مهارتهای نوشتاری آنها را بهبود میبخشد. در قسمت درک متن، با استفاده از نشانههای ربط، دانشآموزان یاد میگیرند چگونه جملات را به هم پیوند دهند و معانی آنها را درک کنند. علاوه بر این، تمرینهای نوشتاری مانند نوشتن بند روایتی، به آنها کمک میکند تا خلاقیت و تواناییهای نگارشی خود را به نمایش بگذارند.
پاسخ املا و دانشزبانی صفحه 38 و 39 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
1- با توجه به متن درسهای پنجم و ششم، جدول را کامل کنید.
حال – محکم – جیحون – خوشحال – ناراحت
2- مانند نمونه کامل کنید.
3- جملههای متن زیر را جدا کنید و بنویسید هر جمله چه پیامی دارد. مانند نمونه، عمل کنید.
رنگ سرم، سبز براق است. طوق باریک سفیدی بر زیبایی گردنم افزوده است. من در نیزارها و علفزارهای کنار رودخانه و دریاچهها زندگی میکنم. شناگر ماهری هستم. بازی با امواج آب را دوست دارم. حالا مرا شناختی؟ من مرغابی هستم.
|
جمله |
پیام جمله |
|
رنگ سرم، سبز براق است. |
سبز بودن رنگ سر |
|
طوق باریک سفیدی بر زیبایی گردنم افزوده است |
داشتن طوق سفید دور گردن |
|
من در نیزارها و علفزارهای کنار رودخانه و دریاچهها زندگی میکنم. |
محل زندگی در نیزارها و علفزارها |
|
شناگر ماهری هستم. |
مهارت در شنا کردن |
|
بازی با امواج آب را دوست دارم |
بازی با امواج |
|
حالا مرا شناختی؟ |
شناخت و حدس حیوان |
|
من مرغابی هستم |
معرفی مرغابی |
پاسخ املا صفحه 40 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
1- جملههایی را که واژههای زیر در آنها به کار رفته است از متن درس پیدا کنید و در جدول بنویسید.
|
ایران |
ایرانیان |
|
هر جا که تیر فرو آید، آن جا مرز ایران و توران باشد |
ایرانیان در برابر تورانیان پایداری میکردند امّا پیروزی بر آنان، بسیار مشکل بود. |
|
مرا یاری کن تا سرزمین ایران را از دست دشمنان رها کنم |
ایرانیان از پیروزی ناامید و از شکست اندوهگین شده بودند. |
|
من جان خود را در تیر خواهم گذاشت و برای سربلندی ایران فدا خواهم کرد. |
|
|
آن جا مرز ایران و توران شد |
|
2- کلمههای داخل شکل را به طور مناسب، کنار هم قرار دهید و ترکیبهای جدید بسازید.
پاسخ هنر و سرگرمی صفحه 41 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
1- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد
2- جدول را کامل کنید. برخی از خانههای جدول، حرف رمز دارند. حروف رمز را به ترتیب شمارههای آن در خانههای زیر قرار دهید تا کلمهی مورد نظر به دست آید.
1- سختی: دشواری
2- مخالف قهر: آشتی
3- مانند گل: گلگون
4- شکیبایی: بردباری
5- کسالتآور: خستهکنند
6- صبح زود: بامداد
7- از جنس فولاد: فولادین
8- غمگین و ناراحت: اندوهگین
9- تنومند و قوی: تناور
10- موفّقیت: پیروزی
کلمهی رمز: آرش کمانگیر
پاسخ درک متن صفحه 42 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
الف) جملههای زیر را بخوانید و به کلمههایی که مشخص شده است، توجه کنید.
در آنجا دست به دعا برداشت و با خدای خود زمزمه کرد.
من جان خود را در تیر خواهم گذاشت و برای سربلندی ایران فدا خواهم کرد.
آرش نام خدا را بر زبان آورد و با همهی توان، زه کمان را کشید.
در مثال های بالا «و» جملهها را به هم پیوند داده است؛ مثلاً در شمارهی یک، دو جملهی زیر با حرف «و» به هم وصل شدهاند. به این ترتیب معنی دو جمله به هم ارتباط پیدا میکند. به این حرف، نشانهی ربط یا پیوند میگویند.
در آنجا دست به دعا برداشت.
با خدای خود زمزمه کرد.
ب) از ده سطر اول متن درس «ارزش علم» جملههایی را که با نشانهی ربط «و» به هم وصل شدهاند، پیدا کنید و بنویسید.
- کنار دریا رفت و سوار کشتی شد.
- در این مدت، حکیم آرام و شادمان بود و به زندگی و مردمان فکر میکرد.
- موجهای دریا یکی بعد از دیگری از راه میرسیدند و خود را به کشتی میکوبیدند.
- چیزی نگذشت که کشتی چند تکه شد و مسافران در میان امواج گرفتار شدند.
- حکیم هم به تخته پارهای چسبید و دل به خدا سپرد تا چه پیش آید.
پاسخ نگارش صفحه 43 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
الف) بند زیر را با دقت بخوانید و «جملهی موضوع» آن را بنویسید. موضوع کلی و کوچکتر جملهی موضوع را مشخص کنید و دربارهی جملههای دیگر بند در گروه گفتوگو کنید.
ب) یک بند روایتی دربارهی سفر به مشهد، یا هر موضوع دیگری که میخواهید، بنویسید.
یک روز زیبا، من و خانوادهام تصمیم گرفتیم به شیراز سفر کنیم. صبح زود از خانه بیرون آمدیم و با ماشین راهی شدیم. در راه، من به تماشای مناظر زیبا و کوههای بزرگ اطراف میپرداختم. وقتی به شیراز رسیدیم، اولین جایی که رفتیم باغ ارم بود. درختان بزرگ و گلهای رنگارنگ همه جا را زیبا کرده بودند. من از بوی خوش گلها لذت میبردم و با خانوادهام عکسهای زیادی گرفتیم.
بعد از آن، به حافظیه رفتیم. آنجا آرامش عجیبی بود و شعرهای حافظ را که روی سنگها نوشته شده بود، خواندیم.
جمع بندی
در این مقاله، تمرینها و مهارتهای مختلف در گام به گام درس ششم نگارش چهارم ابتدایی بررسی شده است. دانشآموزان با فعالیتهایی از قبیل تکمیل جملات با واژههای مناسب، تحلیل جملات و پیامهای آنها، و نوشتن جملات خوشخط و زیبا آشنا میشوند. همچنین، با استفاده از نشانههای ربط، یاد میگیرند که چگونه جملات را به هم پیوند دهند و معنی آنها را به یکدیگر مرتبط کنند.
در بخش درک متن، دانشآموزان با جملاتی که با نشانهی ربط «و» به هم وصل شدهاند، آشنا میشوند و توانایی خواندن و تحلیل متن را تقویت میکنند. این تمرینها به دانشآموزان کمک میکند تا در مهارتهای زبانی و نگارشی خود پیشرفت کنند و با دنیای ادبیات بیشتر آشنا شوند.
تبلیغات:
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟
