گام به گام درس هفتم نگارش چهارم ابتدایی
در دنیای امروز، تسلط بر زبان و مهارتهای نوشتاری از اهمیت ویژهای برخوردار است. در گام به گام درس هفتم نگارش چهارم ابتدایی تمرینهای نگارش و درک متن آن به کودکان این امکان را میدهد تا به طور خلاقانه و موثر احساسات و افکار خود را بیان کنند.
این تمرینها نه تنها دایره واژگان کودکان را گسترش میدهند، بلکه به آنها کمک میکنند تا با ساختارهای زبانی و نحوهی ارتباط برقرار کردن با دیگران آشنا شوند. از تمرینهای توصیفی و روایتی گرفته تا فعالیتهای مربوط به واژهآموزی و درک متن، همه اینها ابزارهایی سازنده هستند که به رشد زبان فارسی کودکان کمک میکنند و آنها را برای نوشتن بهتر و موثرتر آماده میسازند.
پاسخ املا و واژهآموزی صفحه 44 درس هفتم نگارش چهارم ابتدایی
1- ابتدا حروف جا افتاده را با مراجعه به متن درس بنویسید؛ سپس آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید.
نشاط – خوشحال – انتظار – غوغا – چهره – پاکیزه – همهمه
*
به ترتیب حروف الفبا
انتظار – پاکیزه – چهره – خوشحال – غوغا – نشاط – همهمه
2- جدول زیر را با توجه به متن درس، کامل کنید.
نشاط، نشاطانگیز، چطور، فقط، حیاط، طرف، طلوع، طول
خلاصه، صدا، صبح، صورت، بیصبرانه، صف
نظر، انتظار، لحظه، منظم
3- یک متن بنویسید و سه تا از کلمههای زیر را در آن به کار ببرید.
خودآموز، خودبین، خودجوش، خودپسند، خودکار
# در یک روز آفتابی، یک کودک به نام آریا تصمیم گرفت یک خودآموز درباره نقاشی بخرد. او خیلی میخواست یاد بگیرد که چطور نقاشیهای زیبا بکشد. آریا در حین یادگیری متوجه شد که باید همیشه به نظرات دیگران گوش کند و خودبین نباشد.
# او فهمید که اگر فقط به خودش فکر کند و خودپسند باشد، هیچکس از نقاشیهایش خوشش نخواهد آمد.
# آریا با تلاش و تمرین خودجوش توانست نقاشیهای قشنگی بزند و همه از کارهای او خوششان آمد. حالا او با یک خودکار رنگی در دستش، همیشه آماده بود تا ایدههای جدیدش را روی کاغذ بیاورد و به دوستانش نشان دهد.
پاسخ املا صفحه 45 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
1- کلمهی مورد نظر در هر بخش را پیدا کنید و بنویسید.
2- جملههای زیر را با کلمهی مناسب، تکمیل کنید.
پاسخ هنر و سرگرمی صفحه 46 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
1- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
کودکان، این زمین و آب و هوا این درختان که پر گل و زیباست
باغ و بستان و کوه و دشت همه خانهی ما و آشیانهی ماست
2- درجدول روبه رو هر کلمه با نشانهی آخر کلمهی قبل شروع میشود. با کمک کلمههای درس این کار را ادامه دهید و جدول را کامل کنید.
1- سیل 2- لا به لا 3- استان 4- نظر
5- رفتم 6- محل 7- لحظه 8- همه
پاسخ درک متن صفحه 47 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
کتابخوانی
یک کتاب داستان در کلاس بخوانید و جملاتی که در آن با «اما» و «ولی» به هم وصل شدهاند، پیدا کنید و در کادر زیر بنویسید.
عنوان داستان: دوستی در جنگل
در یک جنگل سرسبز و زیبا، یک خرگوش و یک لاکپشت زندگی میکردند. خرگوش همیشه سریع و پرانرژی بود، اما لاکپشت آرام و صبور بود. روزی خرگوش به لاکپشت گفت: «من میتوانم در هر مسابقهای برنده شوم، ولی تو همیشه به آرامی حرکت میکنی و نمیتوانی با من رقابت کنی.»
پاسخ نگارش صفحه 48 درس ششم نگارش چهارم ابتدایی
الف) به یک گلدان گل با دقت نگاه کنید و یک بند توصیفی بنویسید.
گلدان گل خیلی زیبا و رنگارنگ است. درون آن، گلهای بلند و خوشبو با رنگهای قرمز، زرد و بنفش رشد کردهاند. برگهای سبز و درخشان اطراف گلها مثل یک لباس زیبا به آنها میزنند و وقتی نسیم میوزد، برگها آرام آرام تکان میخورند. گلدان از سفال سفید است و روی آن طرحهای رنگی کشیده شده که به گلها جلوه خاصی میدهد. هر بار که به این گلدان نگاه میکنم، احساس میکنم که در یک باغ جادویی هستم.
ب) دربارهی کارهایی که در تعطیلات آخر هفته انجام دادهاید، فکر کنید و یک بند روایتی بنویسید.
در تعطیلات آخر هفته، روز جمعه صبح خیلی زود بیدار شدم و تصمیم گرفتم به پارک بروم. وقتی به پارک رسیدم، با دوستانم بازی کردم و دوچرخهسواری کردیم. بعد از ظهر، یک مسابقه دو برگزار کردیم و همه خیلی هیجانزده بودند. عصر، با خانوادهام به یک رستوران رفتیم و پیتزا سفارش دادیم. روز بعد هم، با مادرم به کتابفروشی رفتیم و کتابهای جدیدی خریدیم. وقتی به خانه برگشتیم، شروع به خواندن کتابها کردم و خیلی خوشحال شدم. این آخر هفته واقعا عالی بود و پر از خاطرات خوب.
جمع بندی
در این درس، ما به بررسی و تمرین مهارتهای نگارش و درک متن پرداختهایم. در ابتدا، با حروف جا افتاده در واژهها آشنا شدیم و آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کردیم. این تمرین به ما کمک کرد تا دقت بیشتری در نوشتن و خواندن داشته باشیم.
سپس، به واژهآموزی پرداختیم و با کلمات جدیدی مانند “نشاط”، “انتظار” و “پاکیزه” آشنا شدیم. این کلمات در متنهای مختلف به کار میروند و به غنای زبان ما کمک میکنند.
در بخش نگارش، یک متن توصیفی درباره یک گلدان گل نوشتیم. این تمرین به ما یاد داد که چگونه با دقت به جزئیات توجه کنیم و احساسات خود را به زبان بیاوریم. همچنین، تجربههای شخصی خود را در یک بند روایتی به تصویر کشیدیم که به ما کمک کرد تا احساسات و خاطرات خود را به خوبی بیان کنیم.
در نهایت، با استفاده از کلمات کلیدی و تمرینهای مختلف، به تواناییهای نوشتاری و درکی خود افزودهایم و این درس به ما یادآوری کرد که نوشتن، ابزاری قوی برای بیان احساسات و تجربیات ماست. با تمرین بیشتر، میتوانیم در این زمینه پیشرفت کنیم و نوشتن را به یک فعالیت لذتبخش تبدیل کنیم.
تبلیغات:
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟
