گام به گام درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
گام به گام درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی به دانشآموزان فرصتی میدهد تا با موضوعات مهم آشنا شوند و از طریق تمرینات مختلف، مهارتهای زبانی و نگارشی خود را تقویت کنند. هر یک از این تمرینها، گام مهمی در مسیر رشد و پیشرفت آنها به شمار میرود. با نوشتن و تحلیل متن، دانشآموزان میآموزند که چگونه افکار و احساسات خود را به شکلی منظم و خلاقانه بیان کنند.
همچنین، یادگیری کلمات جدید و توجه به جزئیات در نوشتار، به تقویت دقت و اعتماد به نفس آنها در استفاده از زبان کمک میکند. به طور کلی، این درس با ارائه تمرینات متنوع، به دانشآموزان میآموزد که چگونه میتوانند در زمینه نگارش و ارتباطات زبانی خود بهبود یابند و در زندگی روزمره از این مهارتها بهرهبرداری کنند.
پاسخ املا و واژهآموزی صفحه 63 و 64 درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
1- از روی بند دوم درس با خط خوش و خوانا بنویسید.
---او همیشه قصّههایش را ناتمام میگذاشت تا بچّهها منتظر دیدار بعدی و شنیدن بقیهی قصّه باشند. برای عروسکهایشان لالایی میخواند و تفنگ پلاستیکی پسر بچّهها را رو به دشمنان نشانه میرفت. حتّی مسئولیت سنگینی که داشت، نمیتوانست مانع بازی کردنش با فرزندان شهدا باشد. حسین به دعایی که از لبهای آنان جاری میشد، اعتقاد عجیبی داشت. بچّهها دستهای کوچک خود را به آسمان میگرفتند و برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا میکردند.
2- کلمههای زیر را با دقت بخوانید. آنهایی را که در متن درس وجود دارد، پیدا کنید و یک بار از روی آنها بنویسید.
3- با هر یک از کلمههای زیر، یک جملهی جدید و مناسب بنویسید.
وصفناپذیر: وقتی به باغ گل رفتم، زیباییاش وصفناپذیر بود .
تسخیرناپذیر: قلعهی بزرگ روی تپه، مثل یک قلعهی تسخیرناپذیر به نظر میرسید .
خستگیناپذیر: مادرم همیشه خستگیناپذیر است و حتی بعد از یک روز طولانی، برای ما غذا درست میکند.
پاسخ املا صفحه 65 درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
1- بند سوم درس را با دقت بخوانید و کلمههایی که صدای «ز» دارند، پیدا کنید و بنویسید.
وزها * مظلوم * متجاوزان * آزادی * آرزو * رزمندگان * آمادهسازی * ضربه * تسخیرناپذیر * فضا * از *
- اکنون کلمههای نوشته شده را با توجه به شکلهای مختلف صدای «ز» دستهبندی کنید.
ز: روزها، متجاوزان، آزادی، آرزو، رزمندگان، آمادهسازی، از
ض: ضربه، فضا
ذ: تسخیرناپذیر
ظ: مظلوم
2- با توجه به متن درس،کلمههای پنهان شده در جدول را پیدا کنید و بنویسید.
مرخصی، وصف، شب، عملیات، مقابله، فتح، مظلوم، تصرف، لب
پاسخ هنر و سرگرمی صفحه 66 درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
1- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
گاه اوج خندهی ما گریه است گاه اوج گریهی ما خنده است
گریه دل را آبیاری میکند خنده یعنی اینکه دلها زنده است
2- در جدول زیر، یک کلمه با کلمههای دیگر فرق دارد. آیا میتوانید آن را پیدا کنید.
(میرفت) با دیگر کلمهها متفاوت است چون تنها فعلی است که در گروه است.
پاسخ درک متن صفحه 67 درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
متن زیر را بخوانید و به سؤالهای آن پاسخ دهید.
1- چرا نویسنده در سطردوم بند اول، کلمهی «امّا» را به کار برده است؟
به منظور وصل کردن دو جمله که به هم ارتباط دارند
2- آقا ابراهیم بعد از نیم ساعت بازی کردن، به بچهها چه گفت؟
او گفت: «بچهها فکر نمیکنید الان دیروقته؟ مردم میخوان بخوابن.»
3- ابراهیم در چه ورزشهایی مهارت داشت؟
ورزشهای باستانی، والیبال و کشتی
4- آیا خداوند دعای ابراهیم را برآورده کرد؟ چگونه؟
بله او به شهادت رسید و پیکرش پیدا نشد و جزو رزمندگان مفقود است.
پاسخ نگارش صفحه 68 درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی
متنی بنویسید که سه بند داشته باشد. موضوع کلی متن «نان» است. برای این موضوع کلی، سه موضوع کوچکتر بنویسید تا موضوع هر یک از سه بند متن باشد.
موضوع هر بند را بنویسید.
موضوع کلی متن: نان
موضوع بند اول: تاریخچه نان
نان از گذشته غذای تمامی مردم جهان بوده است. به طوری که جزو اصلیترین نیاز غذای انسانها میباشد. چون یک غذای کامل است و بسیار خاصیت دارد.
موضوع بند دوم: انواع نان
انواع مختلف نانها شامل نانهای خوشمزهای مثل نان سنگک و نان لواش در ایران هستند و همچنین نانهای معروف دیگر از کشورهای مختلف مثل باگت و نان تافتون شناخته میشوند.
موضوع بند سوم: مراحل پخت نان
برای درست کردن نان، اول باید آرد، آب، نمک و خمیر مایه را با هم مخلوط کنیم. وقتی خمیر پف کرد، آن را به شکل نانهایی که دوست داریم در میآوریم و دوباره میگذاریم بماند تا کمی دیگر پف کند. در آخر، نانها را در فر میگذاریم تا بپزند و بوی خوش آنها همه جا را پر کند.
جمع بندی
گام به گام درس یازدهم نگارش چهارم ابتدایی، فعالیت دستهبندی کلمات براساس صدای «ز» به دانشآموزان کمک میکند تا به دقت به صدای حروف توجه کنند و کلمات را بر اساس صداهای مختلف شناسایی کنند. این نکته به تقویت مهارتهای شنیداری و نوشتاری آنها میانجامد و به درک بهتر ساختار کلمات کمک میکند.
در بخش درک متن، پاسخ به این سوالات نشاندهندهی توانایی در تحلیل متن و درک عمیقتر مطالب ارائه شده است. همچنین، در بخش نگارش، دانشآموزان با نوشتن متنی درباره نان، مهارتهای نوشتاری و خلاقیت خود را به نمایش میگذارند.
در نهایت، این درس با ارائه تمرینات متنوع و مفید، به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای زبانی و نگارشی خود را تقویت کنند و با مفاهیم مختلف آشنا شوند. نکتههای مهمی که در این درس مطرح میشود، شامل توجه به جزئیات در نوشتن و املا، تحلیل متن برای درک بهتر مفاهیم و خلاقیت در نگارش است.
تبلیغات:
تبلیغات:
اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟
