سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

برای آموزش تیزهوشان باید از چه محتوا و مفاهیم آموزشی ای استفاده کنیم؟ کد مطلب : 7457 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

برای آموزش تیزهوشان باید از چه محتوا و مفاهیم آموزشی ای استفاده کنیم؟

مهمترین اصل در برنامه ی آموزشی دانش آموزان تیزهوش، محتوای آموزشی است. محتوا نقشی سازنده در آموزش و پرورش تیزهوشان دارد. حال این سوال پیش می آید که این عنصر با اهمیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

توصیه ویژه: برنامه مطالعه درسی هفتگی
توصیه می‌کنیم برنامه مطالعاتی و برنامه درسی جدید و به روز را در سایت مرکز پیشرفت و هدایت تحصیلی میم ببینید. در «میم»، به صورت هفتگی با ویدئو و متن تکالیف روزانه و برنامه درسی مطالعاتی برای پایه های مختلف در دسترس شما قرار دارد.

. . . . . . . . . . . . .

انگیزه و توان ذهنی تیزهوشان بالاتر از دیگران است. آن‌ها سریع‌تر می‌توانند به هدف‌های آموزشی دست یابند. این برتری برای آنان و جامعه موفقیت و پیشرفت چشمگیری به دنبال دارد. در صورتی که استعدادهای این افراد در مسیر مناسب خود هدایت شود این امر محقق می شود، اما اگر این افراد در مسیر تربیت عادی و همگانی قرار بگیرند مباحث و محتوای آموزشی (آن چیزهایی که به افراد یاد داده می شود) برای آنها پیش پا افتاده می‌شود و در نتیجه تمایلی به یادگیری این محتوا ندارند. بر این اساس ضرورت دارد که محتوا و مفاهیم را متناسب با نیازهای آنها سازمان داد. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان محتوای آموزشی تیزهوشان را تنظیم نمود. در ادامه به این مبحث پرداخته می‌شود.

بدون تردید گروه های نخبه و تیزهوش استعداهای بسیاری دارند. از این رو باید محتوا و مفاهیم درسی را به گونه‌ای سازماندهی کرد تا نیازهای این گروه برطرف شود. یکی از اصولی که در تهیه‌ی محتوای آموزشی باید درنظر گرفت این است که محتوا باید متناسب با درک و فهم گروه تیزهوشان باشد. در صورتی که مباحث پایین تر یا بالاتر از سطح یادگیری آن‌ها باشد مشکلاتی به بار می‌آید. دانش‌آموزان تیزهوش به واسطه‌ی برخورداری از هوش بالا، مفاهیمی را متوجه می‌شوند که برای همسن و سالان شان پیچیده است. از سوی دیگر، محتوای آموزشی مدارس معمولی برای این گروه، ساده به نظر می‌رسد. گاهی نیز در مطالب، مفاهیم تکراری دیده می‌شود که این امر دلزدگی آنها را بیشتر می‍‌کند. پس تغییر دادن محتوا برای این گروه‌ها الزامی است.

 

برای آموزش تیزهوشان باید از چه محتوا و مفاهیم آموزشی ای استفاده کنیم؟

 

این مطلب ادامه دارد ولی ادامه آن به شما نمایش داده نمی شود!
برای دیدن ادامه این مطلب  به صورت کامل باید عضو سایت باشید.  ادامه برخی مطالب سایت (از جمله این مطلب) فقط به اعضا نمایش داده می شود.
اگر قبلاً عضو شده اید و کد و رمز دارید، برای ورود اینجا کلیک کنید:
ورود اعضا

اگر عضو نشده اید، عضو شوید و به حدود 50 هزار عضو سایت بپیوندید. عضویت بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه انجام می شود.
برای عضویت در سایت کلیک کنید

نویسنده مطلب : اعظم پیکانی




نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1236 را در این کادر وارد کنید:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به 200 هزار نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

تخفیف کتابم کو  class=
علامه طباطبایی  class=
شایستگان رازی  class=
مدرسه سلام فرجام  class=

برای آموزش تیزهوشان باید از چه محتوا و مفاهیم آموزشی ای استفاده کنیم؟

مهمترین اصل در برنامه ی آموزشی دانش آموزان تیزهوش، محتوای آموزشی است. محتوا نقشی سازنده در آموزش و پرورش تیزهوشان دارد. حال این سوال پیش می آید که این عنصر با اهمیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟