سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همۀ دانش‌آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کد مطلب : 1283 | چاپ | لینک‌کوتاه | نظرات

تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی معلم و تکمیل کننده سایر فعالیت های اوست. در این مرحله، معلم با استفاده از روش ها و فنون مختلف بازده های یادگیری دانش آموزان و دانشجویان را سنجش می کند، و میزان توفیق آنان را در دستیابی به هدف های آموزشی تعیین می نماید. یعنی با بهر ه گیری از نتایج به دست آمده از باده های یادگیری دانش آموزان و دانشجویان می تواند مراحل قبلی طرح آموزشی خود را وارسی کند، اشکالات کار را تشخیص دهد، و در رفع آنها بکوشد.

. . . . . . . . . . . . .

تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

منظور از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی و پیش تعیین شده به منظور تصمیم‌گیری در این باره است که آیا فعالیت‌های آموزشی معلم و کوشش‌های یادگیری دانش‌آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده‌اند و به چه میزانی از این تعریف معلوم می‌شود که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مستلزم دو اقدام اساسی است: 1- تعیین هدف‌های آموزشی، و 2 – سنجش یا اندازه‌گیری عملکرد یادگیرندگان.

در آموزش و پرورش غالباً سه اصطلاح اندازه‌گیری، آزمودن، و سنجش هم‌معنا به کار می‌روند. اما چنان‌که در تعاریف و ویژگیهای آنها که در دنباله مطالب این قسمت می‌آید خواهیم دید در عین نزدیکی این مفاهیم از یکدیگر متمایزند. تعریف و ویژگی‌های هر کی از آنها را از نظر می‌گذرانیم.

 

 

تعریف اندازه‌گیری

منظور از اندازه‌‌گیری فرایند یا فعالیتی است که تعیین می‌کند یک شخص یا یک شیء چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است از این تعریف پیداست که در اندازه‌گیری اولا ویژگی یا صفتی از یک شخص یا یک شیء اندازه‌گیری می‌شود و ثانیاً آن ویژگی با صفت به صورت عدد یا رقم مشخص می‌گردد. برای مثال، وقتی که می‌گوییم علی 162 سانتی‌متر قد و 50 کیلوگرم وزن دارد و هوشبهر او 120 است ویژگی‌های جسمی (قد و وزن) و ذهنی(هوشبهر) او را به عدد نشان می‌دهیم . اینها موارد عینی اندازه‌گیری هستند.

 

 

تعریف آزمودن و آزمون

برخلاف ویژگی‌های فیزیکی(جسمی) و رفتارهای آشکار که به طور مستقیم اندازه‌گیری می‌شوند، ویژگی‌ها یا صفات روانی مانند هوش، خلاقیت، انگیزش، نگرش،‌ یادگیری و جز اینها را باید به طور غیرمستقیم اندازه‌گیری کرد، زیرا هیچ‌کس مستقیماً‌به این ویژگیها دسترسی ندارد. مثلاً اگر بخواهیم تمام رفتارهایی را که معرف هوشمندی یا یادگیری یک موضوع درسی هستند فهرست کنیم در هیچ آزمونی نمی‌گنجند. بنابراین، متخصص اندازه‌گیری نمونه‌ای از رفتارهای مورد نظرش را انتخاب می‌کند و آزمون خود را بر پایه آن نمونه بنا می‌گذارد. پس،‌بنا به تعریف، آزمون وسیله یا روشی نظامدار(سیستماتیک) برای اندازه‌گیری نمونه‌ای از رفتار است .



تبلیغات:

منبع: شبکه رشد


نظرات شما

 نظرات شما بسیار ارزشمند هستند. به دیگران کمک کنید تا بیشتر بدانند. نظرات شما توسط کارشناسان بررسی، تایید و پاسخ داده می شوند. اگر ایمیلتان را وارد کنید، پاسخ کارشناسان برای شما ایمیل می شود.

عدد 1241 را در این کادر وارد کنید:


تبلیغات:
همین حالا در سرزمین تیزهوش ها عضو شوید!
چرا باید در سایت عضو شویم؟عضویت چه مزایایی دارد؟!

اعضای سایت می توانند نمونه سوالات و فایل های آموزشی را دانلود کنند. همینطور، بعضی از مطالب فقط به اعضای سایت نمایش داده می شود. اطلاعات مهم، تغییرات مهم آموزشی به اعضای سایت اطلاع رسانی می شود. اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
همین حالا نزدیک به یک میلیون نفر دیگر هم عضو فعال سایت سرزمین تیزهوش ها هستند. چرا شما به این خانواده بزرگ نمی پیوندید؟


همین حالا عضو شوید! قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

تبلیغات

سرای دانش
مجتمع کوشش
دبیرستان مدبران
دبیرستان بحرالعلوم
مجتمع آموزشی سیمای فرهنگ
دبستان روشنگران
راهنمای تیزهوشان نهم
راهنمای تیزهوشان ششم